Byggahus.se

Olika höjd på golvplattor i badrum

1. G
    Medlem Nivå 1
    Jag är framme vid slutspurten av mitt badrumsprojekt. Nu är det i stort sett bara att välja golv som återstår samt montera golv- och väggmaterial. Välja golv har jag märkt är väldigt svårt men nu har jag äntligen hittat ett golv som jag vill ha; ett antikt terracottagolv från Qvesarum. Detta golvet rekommenderas dock inte att ha i själva duschutrymmet så där kommer jag troligen att sätta något vitt kakel för att bryta av.

Nu till själva frågan: Terracottagolvet är i runda slängar 2 cm tjockare (högre) än golvet jag ska sätta i duschhörnan. Vad finns det för varianter på att lösa övergången mellan golven? Helst vill jag att de ska hamna i samma höjd i övergången och att duschgolvet går med fall mot golvbrunnen, går det att på något sätt bygga upp under plattorna bara i själva duschhörnan? Jag har redan flytspacklat golvet med fall.

mvh

johan

2. Caspár
    Medlem Nivå 5
    Använd kakelfixet smart...
    Vet att det kommer många inlägg om detta svar, men en badrumsbyggare gav mig tipset...
    'Fixa' lite tjockare vid övergången, men ha koll på fallet från övriga golvet.

3. smiler
    Medlem Nivå 7
    2cm? Är de trädgårsplattor du ska lägga hehe...

Bygga me fix går utmärkt.