Byggahus.se

Olika färgstandarder

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej på er! Jag bor i ett hus byggt -69 och har stött på flera elproblem, något jag alltid blir frågande till är de olika färgstandarderna på elsladdarna på den dragna elen i huset kontra färgstandarden på nya teknikprylar man köper, såsom lampor, eluttag osv. Finns det något bra facit för vilken sladd som ska kopplas till vilken? Nu är de ju svarta, bruna, blåa, vita, grön/gula, röda... rena färganarkin! Har sökt efter detta på nätet men hittar inget bra "facit".

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Här har du ett "facit"
    http://fyrskeppsvagen.com/tips/elcolors/

Men ta citationstecknen på ALLVAR, för färgerna före -70 var verkligen inte speciellt starkt standardbundna, det är mer regel än undantag att alla möjliga färger använts till nästan vad som helst.
    De två senare standardena är betydligt mer att lita på, men tyvärr inte människor, därför finns det fortfarande alltför stor risk att det inte stämmer.

Så slutsatsen är att det som gäller är att följa ledare + mäta. Annars är man snart en död kabeltattare.

3. L
    Medlem Nivå 2
    • Grön-gult: Skyddsjord, betecknas PE, (Kan även vara röd i äldre installationer)
    • Blått: Neutralledare, betecknas N, normsatt 1995
    • Brun: Fasledare, betecknas L1, (svart användes tidigare men i nya anläggningar efter 1995 gäller brun som första fas)
    • Svart: Fasledare, betecknas L2, för andra fasen i en trefasanläggning
    • Grå: Fasledare, betecknas L3, för tredje fasen i en trefasanläggning

4. S
    Medlem Nivå 1
    Okej, ja frågan väcktes när jag skulle sätta in en ny lampa i badrummet. Men jag ska slita upp en transformator i köket och kolla hur det är gjort där för det fick jag hjälp med för ett tag sen. Funkar det där lär det väl funka med en lampa.

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nej, anta aldrig "att det lär funka". Mät! Kastar du om jord och nolla så funkar det men blir farligt.

6. H
    Moderator · Nivå 25

Sådär kan du inte resonera, framförallt inte i ett badrum. Bara för att en koppling förefaller fungera så behöver det inte vara rätt.

I ett badrum finns det överhuvudtaget inga säkerhetsmarginaler för kroppen, får du en stöt när du är blöt så är risken för dödsfall VÄLDIGT stor. Många av oss har säkert fått någon stöt någon gång. Med lite tur så gör det bara lite ont, väldigt obehagligt, man kanske blir rädd för hur illa det kunde ha gått. Men många resonerar att har jag fått en smäll och överlevt så kan jag chansa igen osv.

Skillnaden mot att få den där stöten när du just duschat och är blöt, är att då dör man i de flesta fall. Om du får en stöt, allt lika annat än att dina fötter och händer är blöta i ena fallet, och torra i andra fallet. Det kan ge en skillnad på en faktor 1000 i strömstyrka genom kroppen (dels leds strömmen in i kroppen på en mycket större yta, den följer vattnet över huden, dels leder blöt hud in strömmen i kroppen mycket lättare, torr hud är nästan en isolator), du kommer lätt upp i strömmar som dödar direkt, utan att du ens hinner förstå vad som händer. Så den där stöten som du kanske nästan inte märker, bara lite kittligt i fingrarna vid en liten olycka i vardagsrummet, den dödar direkt utan förvarning i badrummet.

7. Y
    Medlem Nivå 12
    Appropå gamla färger, nog sjutton har väl t.ex. helgrön, helgul, grå, vit o.s.v. använts som tändtråd förr?

Jag såg förresten en ruggig grej nyss, jag plockade isär ett gammalt nätaggregat bestående av dels en del grejer byggt av den egentligan tillverkaren, och dels en nätaggmodul köpt från underleverantör. Matningen till den där underleverantörköpta modulen hade gulgrön skyddsjord och sedan gul fas och grön nolla (eller vice versa, det var stickproppsanslutet)... :)

8. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Japp, förr fanns både gul och grön (och gul/grön) FK, men efter några felkopplingar så försvann gul och grön. (Jag har gul, grön och brun som tändtrådar och mellantrådar)

Protte