857 läst · 2 svar
857 läst
2 svar
Olika dimensioner golvvärmeslang?
Jag behöver hjälp med lite tankekraft här för att ta ett beslut.
Jag håller på md badrumsrenovering och ska gjuta en platta 12,5m2 med golvvärme. Normalt sett används 16mm golvärmerör till ingjutning. Allt ska kopplas till en LK VS2 shuntcentral. Jag har dock 20mm i resten av huset.
Bör jag ha 16 eller 20mm i badrummet?
Jag antar att det går bra att koppla så väl 16mm som 20mm till shunten. Jag antar även att det går/måste justeras in med olika dimensioner. Alla slingor blir dock ungefär lika långa med 20mm slang.
Plattan kommer att bli ca 70mm så det bör gå med 20mm slang
Jag kommer även i framtiden att lägga 20mm golvvärme i ett sovrum som nu inte har golvvärme. Det blir mindre spill ifall jag väljer samma dimension överallt.
Några kloka tankar?
Jag håller på md badrumsrenovering och ska gjuta en platta 12,5m2 med golvvärme. Normalt sett används 16mm golvärmerör till ingjutning. Allt ska kopplas till en LK VS2 shuntcentral. Jag har dock 20mm i resten av huset.
Bör jag ha 16 eller 20mm i badrummet?
Jag antar att det går bra att koppla så väl 16mm som 20mm till shunten. Jag antar även att det går/måste justeras in med olika dimensioner. Alla slingor blir dock ungefär lika långa med 20mm slang.
Plattan kommer att bli ca 70mm så det bör gå med 20mm slang
Jag kommer även i framtiden att lägga 20mm golvvärme i ett sovrum som nu inte har golvvärme. Det blir mindre spill ifall jag väljer samma dimension överallt.
Några kloka tankar?
Liknande trådar
-
Skarva golvvärmeslang olika tjocklek
Värme allmänt -
Olika dimensioner på trådar i trefasgrupp
El -
Hålkäl av olika dimensioner
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur få dit silkorgsvajermekaniken med olika rördimensioner under diskbänken?
Vatten & Avlopp -
olika makadam-dimensioner på varandra?
Grund & Markarbeten