Har renoverat taket. Eller håller på för fullt. Jag har bytt råspont vid takfot och takutsprång. In till andra takstolen så jag har lyft av tegel ca 50 kvadrat tegel runt om ny papp och allt är frid och fröjd. Yttertaket har bara 15 år på nacken och allt ser bra ut. Men.
Jag tog ett slarvigt mått på läkten. Det visar sig nu när jag har spikat all ströläkt och sågat all bärläkt att bärläkten som ligger är 22x36 och inte 25x36. Det första är i min värld ströläkt och de betongpannor (benders palema) ska ligga på minst 25mm bärläkt. I och med att jag bara har bytt råsponten in till andra takstolen så blir det ju nu raka rader med skarv just där och nu skiljer det minst tre mm mellan det nya och det gamla. På sina ställen ytterligare någon mm. i och med att det även är en rak pappskarv, det gamla har satt sig lite osv. Är det någon som har en uppfattning om jag får ihop det snyggt eller kommer pannorna trilskas i all evighet nu? Jag försöker bespara mig jobbet att lägga allt för att se hur det blir och samtidigt inte behöva åka till bygghandeln och köpa underdimensionerad läkt när jag redan har en bättre.

Svarar mig själv. Gjorde det enda rätta. Slog på fem rader bärläkt och la tillbaka 20 pannor. Det verkar gå utmärkt att skarva 25 läkt mot 22. Så nu vet internet det om inte annat.

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Jag får ändå palla med 3-50 mm (masonit till 2x ströläkt) så om man har en masonit först extra spelar väl ingen roll

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.