Bor sedan ca 5 mån i ett hus byggt 1962 med toalett och handfat på boytan i ett pyttelitet utrymme, och ett badrum med toalett, badkar och dusch i källaren. Vi skulle vilja ha två badrum på boytan (källaren räknas inte som boyta). Hur vi än gör verkar det rusa iväg och bli snordyrt. Har haft två firmor som kollat. Allt som "måste göras". Med det avses nya skivor på väggarna, som gör att det befintliga, lilla wc-rummet blir ännu mindre om man gör om det till ett våtrum med dusch. Dessutom måste golvet reglas om, om man ska in i golvet och röra. Dollartecknen hopar sig. Jag har kollat runt, och florerande prisuppgifter på att renovera ett litet badrum verkar baseras på att göra om ett utrymme, som uppfyller alla grundläggande, nu gällande byggnormer. Jag skulle gissa, att generellt när man vill göra om ett litet badrum, så uppfylls inte nu gällande normer, och då krävs mer arbetsinsats.

Vi har beslutat att inte göra vid det lilla wc-rummet, eftersom insatsen i förhållande till utkomsten skulle bli oproportionerlig - det skulle bli extremt trångt och osymmetriskt, därmed inte snyggt. Intill wc-utrymmet finns en stor garderob/litet rum, ca 2,5 m x 1,5 m.

Denna garderob har jag nu bett om en offert på att göra om till nytt badrum med wc, handfat och dusch. Vattnet skulle dras från det lilla wc-rummet. Även därifrån vattnet dras måste golvet upp och reglas om. I "garderoben" måste förstås golvet upp, och alltså till att börja med reglas om. Sedan så klart golvbrunn etc. Pga hur utrymmet är format kommer vi att behöva välja golvvärme. Vi kommer inte att välja kakel, utan istället vinyltapet. Vi kommer att i största möjliga mån välja begagnad inredning för att hålla nere kostnaden. Av samma anledning blir det inga spottar i taket, utan riggat för att hänga en lampa i taket. Är det nån bevandrad individ här som vill uttala sig om vad jag kan vänta mig för offert på detta?

Anledningen att jag frågar är dels att jag ofta har superstor nytta av den här sajten. Här finns så många kunniga och kreativa. Dels att jag har haft tre firmor och kollat. Den ena var från början ointresserad, den andra har uppenbarligen valt att inte ge en offert trots att det utlovades, den tredje ska skicka en offert inom tre veckor.

Det är som alltid svårt att bedöma kostnader utan att ha med alla förutsättningar.
Små utrymmen kan ibland bli dyra sett per kvadratmeter.
Var i landet huset finns påverkar också. Storstad dyrare, landsort lite billigare.
Kostnad från 100 000 kr och uppåt är normalt

Tack för svar. Jag renoverade ett badrum 2010 för 40 000. Ny golvbrunn, kakel och klinker. I storstadsregion. Ca 5 kvm. Exkl inredning. Vad har hänt sedan dess?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.