L
Halloj,

Jag ska lappa ett hål i grundmuren efter oljerören till cisternen som jag slängde ut, plus mura igen kattgluggarna i torpargrunden på ett annat hus. Den första grundmuren är just murad, medan torpargrunden till det andra huset är gjuten.

Eldfast Höganäs-tegel har jag liggande hemma. Sparsam (snål?) som man är funderar jag på om jag kan använda eldfast tegel till 1) den tegelmurade grundmuren (teglet där är inte håltegel), och 2) till den gjutna grundmuren.

Eller finns det nackdelar med det så att jag snällt måste laga mig iväg till bygghandlarn efter vanligt murtegel?

Och är det fel att stoppa in tegel överhuvudtaget i den gjutna torpargrundmuren?

Redigerat:

Bästa svaret

Har ingen som helst betydelse. Det blir ju bara fyllmaterial ändå. Men det går att mura hela hus i eldfast tegel också, det har ingen betydelse. Blir dyrare bara.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Är det större mängder kanske det är värt att sälja det?

Alternativet är ju att spara det och mura en riktig vedugn .... ;)

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
S Stefan1972 skrev:
Har ingen som helst betydelse. Det blir ju bara fyllmaterial ändå. Men det går att mura hela hus i eldfast tegel också, det har ingen betydelse. Blir dyrare bara.
Utmärkt, tack för svar!

L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det större mängder kanske det är värt att sälja det?

Alternativet är ju att spara det och mura en riktig vedugn .... ;)
Ja det hade ju varit mumma! Räcker tyvärr inte så långt ... om jag inte gräver upp de gamla trädgårdsgångarna så klart - ser ut att vara samma tegel där .. eldfast verkar även vara frostsäkert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.