Hej,

Ett större byggföretag håller på att asfaltera om gatan utför vårt hus, och det är väl bra även om jag inte helt förstår varför.

Anyway när jag kom hem igår har man utan att fråga vare sig mig eller sambon lagt om plattorna på vår uppfart. Anledningen förutsätter jag är för att komma i nivå med den nya vägbanan. Även om jag kan tycka det är ”lite” irriterande att man utför arbeten på min fastighet utan att fråga om lov är det väl okej då man verkar gjort ett bra jobb.

Mitt problem nu är dock att andra halvan av min uppfart (parallellt med stenläggningen) är asfalterad och den ligger nu på en nivå flera centimeter under stenläggningen. Är jag orimlig som anser att byggföretaget ska asfaltera om denna del för att återigen få en uppfart i nivå?

Som kuriosa hade det även varit intressant att veta om företaget begått något brott i sammanhanget? Tänker inte driva någon process om detta men kan väl vara ett bra argumenten om de inte på eget bevåg vill rätta till min uppfart.

S
bilder tack!

Tror du inte att dom kommer att lägga i asfalt även där då?
Man brukar väl ta de stora ytorna med stora läggaren och sen gå efter med en lastbil med ränna för att lägga i där man inte kommit åt.

Hej!

Jag jobbar själv i branschen på ett av de större företagen. Är det en kommunal gata eller en vägförening? Kan tycka att det var ett bra initiativ att lägga om dina plattor omedelbart, och ja, troligtvis kommer dom gå dit med en Sprider och få upp din asfaltsyta i nivå med plattorna. Om inte, påpeka detta för deras arbetsledare. Har dom satt om plattorna lär dom ju justera upp ytan vid sidan om också.

Med vänlig hälsning,

Peter

Hej,

Tack för svar. Tänkte ta bilder men det är ju tropisk storm och monsunregn här i Skåne...

Jo jag tror man kommer att fixa till min asfaltsyta, ville ha lite på fötterna innan jag tog första kontakten bara. De verkar vara ett seriöst gäng som är ute. Ska försöka nå arbetsledaren hör på morgonen. Återkommer

"Hej, jag har fått något gratis och förbättrat, kan jag anmäla dem för något olagligt?"

• Gilla
Dr.L och 5 till
  • Laddar…
Men TS ska naturligtvis ha möjligheten att innan kunna säga ja eller nej till vad som görs på hans fastighet. Behöver ju inte vara självklart att han tycker samma som utföraren eller att det är "bättre" utifrån hans synvinkel.

Egenmäktigt förfarande, dvs. att man inkräktat på rätten att själv förfoga och besluta över sin egendom.

Du kan verkligen säga att du är förvånad och hade väntat dig att man pratade med dig innan saker utfördes.

Samtidigt om du får asfalten som fattas, är nöjd med resultatet och inte faktureras så kan du också säga att det var bra tänkt av dem och att du tycker att de har gjort ett bra jobb..

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det måste ju vara olagligt. Man får inte heller måla om huset åt grannen utan att fråga om lov. Däremot så lär det vara svårt att få något straffad för det, och det är troligen svårt att bevisa brott då det inte finns något tydligt uppsåt. Troligen blir det svårt att få något skadestånd också eftersom ingenting har blivit förstört utan snarare tvärtom. Om du står på dig så kanske du kan få ett domstolsbeslut på att de ska återställa stenläggningen till fel nivå :)

Jag tycker det verkar smidigast att ta en diskussion med firman och fråga vad de tänkt göra med asfalten som ligger fel, nu är de har gjort om din stensättning utan att gråga.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det hela är så flagrant så det låter nästan som ett aprilskämt!

Det låter som "egenmäktigt förfarande", kanske finns det fler brott som kan komma ifråga.

Det är ganska löjligt, tycker jag, som någon skrev, att bara rakt av anta att det har blivit bättre. En massa frågor uppstår. Inte enbart vad gäller grundläggningen utan t.ex. hur det är med fall på ytan. Jag vet inget om TS fastighet, men rent generellt kan man tänka sig ett garage och att uppfarten har ett fall mot gatan, vad händer med det fallet om man höjer gatan och lägger om uppfarten med samma höjd mot gatan men bibehållen höjd mot garaget. Även om det inte finns ett garag, vad händer med övriga nivåanpassningar mot gång mot huset, anslutning till ev. trappa, dörrar, kantsten osv osv

Om TS uppfart nu sätter sig till vintern, det blir spår efter bilen osv. Vem tar ansvar då? Några avtal etc finns ju inte.

En polisanmälan är kanske inte det första man ska göra, men definitivt be om papper på jobbet som är gjort, samt att de tar ansvar för de problem som kan uppstå om jobbet inte är helt korrekt utfört och minst motsvarar tidigare nivå.

I de fall jag varit med om, har man alltid fräst bort gammal asfalt innan nyläggning, varvid den nylagda asfalten hamnat i samma nivå som den gamla.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det måste ju vara olagligt. Man får inte heller måla om huset åt grannen utan att fråga om lov. Däremot så lär det vara svårt att få något straffad för det, och det är troligen svårt att bevisa brott då det inte finns något tydligt uppsåt. Troligen blir det svårt att få något skadestånd också eftersom ingenting har blivit förstört utan snarare tvärtom. Om du står på dig så kanske du kan få ett domstolsbeslut på att de ska återställa stenläggningen till fel nivå :)
.
Inget uppsåt? Du menar att de råkade lägga om TS uppfart utan att mena att göra det? Uppsåt finns i allra högsta grad.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att firman trodde att de skulle lägga om uppfarten och att det var godkänt av fastighetsägaren. Och tror man det så finns inget uppsåt att begå egenmäktigt förfarande.

För att firman skulle bli fälld för brottet så måste åklagaren nog bevisa att det inte var ett misstag, att firman kände till att tillstånd saknades men struntade i det.

"Hej, jag har fått något gratis och förbättrat, kan jag anmäla dem för något olagligt?"
Hur är det med läsförståelsen egentligen? Det var inget fel på min uppfart tidigare, både stensättningen och asfalten var i nivå med körbanan. Så är nu inte längre fallet. Dessutom var jag väl rätt tydligen med att jag inte har för avsikt att processa mot någon...

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag är rätt säker på att firman trodde att de skulle lägga om uppfarten och att det var godkänt av fastighetsägaren. Och tror man det så finns inget uppsåt att begå egenmäktigt förfarande.

För att firman skulle bli fälld för brottet så måste åklagaren nog bevisa att det inte var ett misstag, att firman kände till att tillstånd saknades men struntade i det.
Ok, så om jag tror att frugan har fått lov av grannen att jag nyttjar deras pool för grabbfesten i helgen, så är det fritt fram. Nej, jag skulle inte tro det. Tvärtom tror jag att den på plats som är ansvarig, också har ansvaret att se till att det de facto finns ett tillstånd, det räcker inte att tro att det gör det. Då skulle man kunna komma undan med mycket här i livet, om det var så.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Thberg skrev:
Hur är det med läsförståelsen egentligen? Det var inget fel på min uppfart tidigare, både stensättningen och asfalten var i nivå med körbanan. Så är nu inte längre fallet. Dessutom var jag väl rätt tydligen med att jag inte har för avsikt att processa mot någon...
Men hur gick det med övriga nivåanpassningar? Mot kantstenar, gång till huset, trappa etc eller vad du nu har. Det måste ju bli skillnader där istället?

Har förövrigt sökt arbetsledaren under dagen men han svarar inte i telefon. Allt jag vill är en uppfart som är i nivå, alltså exakt precis så som det var innan man kom och gjorde åtgärder utan mitt godkännande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.