Är det olämpligt att använda tryckimpregnerade balkongbjälkar som kommer att sticka in under sovrumsgolvet?
-
-
-
8 jan 10:40 #3
Välkommen till forumet!
Det är kanske svårt att göra den konstruktionen fuktsäker?
Är du orolig för tryckt virke i balkongen tycker jag du ska välja nått annat, kanske kärnfura, lärk, ek eller vanl galvat stål. -
Besserwisser · östergötland · 1 183 inlägg 8 jan 10:458 jan 10:45 #4
Om det är att det är tryckimpregnerat som är problemet, så tror jag det är det minsta problemet i hela konstruktionen.. brukar bli fuktproblem med tiden.
Jag hade nog försökt någon slags konsol i stål på väggen istället -
8 jan 10:45 #5
-
8 jan 10:46 #6
Du måste inte byta mot tryckimpregnerat, vanliga reglar(med rätt klass) kommer göra jobbet och hålla nästan lika länge som tryckat. Eller välj stålbalkskonstruktion.
-
8 jan 11:03 #7
- Laddar…
-
8 jan 11:04 #8
Det viktiga är att inte försöka snåla på dimensionen och tryckimpregnerat är utmärkt för syftet.
Sen kan man precis som Jonatan skriver eventuellt välja vanliga träreglar men det är ju ingen större mängd så varför snåla? -
Elektroniktokig · 5 055 inlägg 8 jan 11:118 jan 11:11 #9
Ingen risk för dålig lukt längre eller att det finns andra biocider än ”metalliska kopparjoner” i virket? -
8 jan 11:14 #10
Det vore väl illa om inte våra småbarn skulle kunna vistas på ett tryckimpregnerat trädäck... -
8 jan 11:24 #11
som @blackarrow säger så är det inga konstigheter att använda tryckimpregnerat idag.
Både AMA och Träskyddsguiden ger det som förslag på syllar tex.
Jag rekommenderar använda tryckt ger bättre skydd mot röta i en sån konstruktion. -
Elektroniktokig · 5 055 inlägg 8 jan 11:498 jan 11:49 #12
Betyder det att gamla konstruktioner ,med luktande syllar inomhus kan bytas mot nya tryckta syllar och att lukten då försvinner? -
8 jan 11:57 #13
Japp, Både AMA Träguiden "rekommenderar" tryckta syllar nu.
Jag har använt tryckta syllar när jag byggde ut mitt hus och åtgärdade gamla syllar.
saxat från Träguiden:
"Enligt AMA Hus får virke till syll vara tryckimpregnerat i träskyddsklass NTR A." -
Elektroniktokig · 5 055 inlägg 8 jan 14:168 jan 14:16 #14
Jag försökte hitta information om vilka ”kemikalier och gifter” vad som ingår i NTR klassat virke när jag följde den andra ”impregneringstråden”, men gick betpå det. Hittar ingen komplett förteckning.
Det @lars_stefan_axelsson och @Claes Sörmland skriver verkar stämma in på amerikanskt och europeiskat impregnerat virke, men inte svenskt NRA (A) klassat virke om man ska tro träindustrin och ”trämedia”.
Är svenskt NTR klassat virke så ”giftfritt” som träindustrin framhäver? -
Medlem · Sörmland och stan · 15 089 inlägg 8 jan 14:36
Claes Sörmland
Medlem- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 15 089 inlägg
- 22 777 gillningar
- 1 362 bilder
8 jan 14:36 #15
https://traskydd.com/bestandigt-tra/vanliga-fragor/
Utdrag:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
(Det som jag troligen skrev fel var årtalet som krom och arsenik fasades ut. Tydligen var det redan 2004. Jag har för mig att jag hade ett senare årtal. Sen vet jag inte om "giftfritt" är ett så vettigt begrepp för trä impregnerat med koppar och fungicider men det är ju en propagandafråga den där termen.)Redigerat 8 jan 14:48