Byggahus.se

Olämpliga golv?

1. K
    Medlem · 46 inlägg

KaMa

Medlem
    fråga från en verklig novis:

Vilka golv anser ni vara olämpliga att lägga på golvärme?

Gjuter utbyggnaden på platta med standardisolering och golvvärme (kan inga tekniska specifikationer, men jag antar att det är någon form av standard), och planerar golv.
    -finns risken för sprucket trä om jag lägger parkett?
    -massivt trägolv - det funkar väl inte?
    -mattor: har hört att man inte ska ha varken mattor eller saccosäckar på golvet, det blir för isolerat och varmt.
    -laminat, leder det någon värme alls?

Så snälla hjälp! Vad är myt - vad är verklighet?!

2. S
    Medlem · 162 inlägg

Svedalahem

Medlem
  3. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Re: Olämpliga golv?

Hej KaMa

Risken för sprickor och uttorkning om man lägger trägolv är defenitivt befintlig. Jag har hört många skräckhistorier om just det. Allt beror på vilket träslag du har och vilken temperatur man kör på golvvärmen. Vilka träslag som är lämpliga vet jag inte, det har jag ingen erfarenhet av.

När vi installerade golvvärme nu i sommar så valde vi Laminatgolv. Valet var solklart för oss :

- Lätt att lägga
    - Tål Rivstartande hundar när man kommer hem
    - Leder värme mycket bättre än trä, men inte lika bra som klinkers.
    - Behöver inte oroa mig om det skall tåla golvvärmen eller inte.

Dessutom är laminatgolv generellt sett billigare än trägolv.

4. K
    Medlem · 46 inlägg

KaMa

Medlem

tack för svar...

...det är inte ert fel att jag inte blir klokare :-/.

Laminat låte bra ur många vinklar (har oxå hund och barn), men jag har grundläggande problem med känslan av att gå på laminat...

Vill ha massivt golv- men det funkar väl inte så bra!

...jag får väl ta på mig tänk-hatten och fatta ett beslut snart! Köpa trisslott och planera för granitgolv är kanske för optimistiskt!

5. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Hej Igen Kama

Visst går det att ha massivt trägolv med golvvärme. Om du verkligen önskar det så är mitt tips följande :

- Spana in ett golv du verkligen vill ha
    - Kolla med leverantören vad de säger om golvvärme tillsammans med det golvet. Max framledningstemp, samt om man skall lägga ett skyddslager med något material just under golvet för att skydda det. Försäkra dig om att de verkligen vet vad de pratar om, och inte bara försöker sälja på dig grejjer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.