martin43 martin43 skrev:
Idag är solpaneler ofta helsvarta, reflekterar de verkligen särskilt mycket?
Avsikten är att solpanelerna skall absorbera fotonerna. Annars är dom verkningslösa.
Troligen är de reflekterade fotonerna väldigt ringa.
martin43 martin43 skrev:
Man undrar om de som haft problem har paneler med omålade aluminiumramar.
Ja, det är väl mer troligt. Och då blir det reflekterade ljuset ganska ringa, iom att ramen utgör liten yta.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Farstatjej90
D daVinci skrev:
Ja.

Gäller det om muren bara är där under viss väderlek och bara under korta tidsperioder.
Hittade grannen med solcellerna.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I Göteborgsfallet verkar mer vara den klassiska grannen med ett känsligt sinnelag som funderar mycket över stress och oroar sig för sin hälsa. Mycket vanligt i dagens samhälle och en livsstil på tillväxt. Från MMDs dom:

"L.V. har bestritt bifall till överklagandet [av föreläggande att ordna med en panelvägg mot grannen] och har bl.a. anfört följande. Påverkan av den planerade panelväggen är positiv för henne. Då kan hon leva ett vanligt liv utan stress, oro för sin hälsa och utan styrning av solceller."

I den andra domen tas mer ekonomiska argument upp från den klagande grannen. Att deras fastighet har minskat i värde p g a solcellerna.

Så att det har gått politik i dessa ärenden tror jag inte.
Ok, dåligt formulerat av mig då. Om vi säger så här istället…. Graden av bländning har en stark koppling med den bländade personens övertygelse på solceller som energislag.

• Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ok, dåligt formulerat av mig då. Om vi säger så här istället…. Graden av bländning har en stark koppling med den bländade personens övertygelse på solceller som energislag.
Jag har ju ingen aning vad de anmälande grannarna innerst inne tycker om solceller som energislag.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
F fsn skrev:
Så tror jag också att det är men så är det ju med det mesta. T.ex. om man bor bredvid ett dagis eller en krog inne i stan. Man störs olika mycket beroende på ens uppfattningar om det som stör...

• Gilla
Donn
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har ju ingen aning vad de anmälande grannarna innerst inne tycker om solceller som energislag.
Då vet vi det. Jag skriver ner det i Notes så det är dokumenterat.

TRJBerg
D daVinci skrev:
Ja.

Gäller det om muren bara är där under viss väderlek och bara under korta tidsperioder.
En 70 cm hög mur är ALDRIG störande för grannen såvida denne inte har allvarliga mentala problem.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du talar om solceller som om det vore någon mänsklig rättighet, vet inte om du avsåg det men lite lustigt framstår det :)
Utgångspunkten måste ju vara att man har rätt att göra det man finner nödvändigt på sin egen fastighet. Jag tillhör inte den skaran som anser att den rätten ska vara absolut och undantagslös. Förvisso finns det åtgärder som kan orsaka allvarliga olägenheter för grannar eller andra berörda, och som därför inte bör kunna utföras utan vidare.

Det aktuella fallet är väl ett gränsfall, och min åsikt är att MÖD landade i en rimlig bedömning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.