Byggahus.se

Okunnig trädbeskärare?

1. T
    Medlem · västra götaland · 64 inlägg

Tohatsu

Medlem
    Jag anlitade en firma för att beskära mina träd (bigarrå, päron, plommon).

Slutresultatet är föga imponerande. Alla 4 träden har skjutit i höjden en hel del det senaste, och jag ville få ner dem och glesa ut dem så att frukten skulle vara lättare att komma åt.

Ena bigarråträdet är såpass hårt beskuret nedertill (3 stora grenar borttagna) så att nedersta grenen är ca 2m upp. Toppen är näst intill orörd.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2421.JPG

Plommonträdet är bara beskuret nederst, och man har helt lämnat toppskotten.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2422.JPG

Jag har haft dit en annan trädgårsmästare som tycker jobbet är uruselt gjort, vad säger ni andra?
    Vad har jag för möjligheter gentemot företaget som klippt? De säger att de inget kan göra, jag har erbjudit att betala en viss summa (60% av tidsåtgången) vlket jag tycker är rimligt. Trädgårsmästaren som var där anser att jag inget borde betala alls, utan snarare få ersättning för trädet de "förstört".

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 632 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    När vi har haft hjälp att beskära fruktträd så frågar den personen alltid väldigt ingående för varje träd vad vi vill uppnå - mycket fukt, lite frukt, insynsskydd med mera. Fick ni inte den frågan?

3. T

Tohatsu

Medlem
    Nej, inget alls frågades.

4. S
    Allvetare · Halland · 2 141 inlägg

sblixten

Allvetare
    Men du hade meddelat att "Alla 4 träden har skjutit i höjden en hel del det senaste, och jag ville få ner dem och glesa ut dem så att frukten skulle vara lättare att komma åt."?
    I så fall hade jag inte betalat något.

5. Marlen Eskilsson

Marlen Eskilsson

Administrator
    Jag hade inte heller betalat något, det kan ju knappast vara fackmässigt utfört. Du kan ju hänvisa till den andra trädgårdsmästaren och att du vill ha ersättning för skadade träd.

• Laddar…
  6. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Dom hade ingen stege med sig, väl ??

• Laddar…
  7. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
    Ser inte alls ut som de gjort något vettigt med träden, så betala inget!

8. T

Tohatsu

Medlem
  9. T

Tohatsu

Medlem
    Stege fanns på plats :)

10. yonna
    Medlem · Österlen · 7 393 inlägg

yonna

Medlem
    Jag har tidigare haft en fruktträdgård i centrala Malmö och där träden beskars årligen - inte för att få maximal skörd utan för att få plats och vara friska (14 st 70-åriga träd) och för att behålla de gamla sorterna. Byte av trädgårdsmästare då och då. Kollade alltid vilken utbildning de hade. Man kanske inte tänker så när det bara gäller 3 träd men nu vet du! Att beskära rätt är inte alltid enkelt.

11. Marlen Eskilsson

Marlen Eskilsson

Administrator
    Nu ser det mycket bättre ut. :ok:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.