Byggahus.se

Oklokt att teckna timpris idag

Status:
Stängd
  1. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 209 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Elen blir ju inte dyrare än för de med rörligt. Det som händer är man kommer ikapp de med rörligt avtal.

2. D
    Medlem · E · 27 668 inlägg
    Varför skulle timpriskunderna få dyrare el? De kommer sannolikt att ha billigare el oavsett, men skillnaden minskar. Det blir ju väldigt tydligt när priserna varierar som nu. Har du timpris så vet du att du betalar det som är det satta priset. Har man rörligt så vet du inte hur dyr elen blir. Ni var det några dagar där elen kostade några öre, men du vet inte om du får betala tioöringar eller tiokronor innan månaden är slut. Har du timbris kan du utan rädsla värma upp badtunnan och bastun. Eller slå om från pellets till el under några dagar.

3. M
    Renoverare · Norrköping · 2 423 inlägg

MrDizzy

Renoverare

Ska man styra om disk/tvättmaskin samt torktumlare bör man se till att man har bra brandvarnade i de rummen de befinner sig.
    En av mina mors vänner satt i vardagsrummet vid 21 tiden på kvällen då de tyckte att det började lukta brandrök och kollade upp det direkt som tur var.
    Det visade sig att diskmaskinen hade börjat brinna så det slog ut lågor runt diskbänken.
    Nu han de släcka men hade de inte varit vakna så hade risken varit överhängande att kåken brunnit ned.

4. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 974 inlägg
    Ja, brandvarnare ska man ha i alla rum där något kan börja brinna oavsett.

5. osiris

osiris

Byggnadsvårdare
    https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/elektricitet-i-sverige/

Bostäder och privatförbrukning stod alltså för 5% av elanvändningen 2019. Även om varenda människa skaffat en elbil, bytt till timspotavtal och lagt all förbrukning på natten så kommer inte priset att påverkas. Det är bara om industri och företag flyttar sin förbrukning till nattetid som det kommer hända något. Visst, en hel del industrier skulle säkert kunna flytta runt sina skift. Men att vanliga företag (t.ex. restauranger, bilverkstäder, butiker, myndigheter) skulle börja jobba på nätterna istället? Glöm det.

6. M
    Byggveteran · Svedala · 396 inlägg

Matte Bygg

Byggveteran
    Är du säker? Jag citerar min elleverantör:

”Om din elanvändning är däremot är hög under timmar med högt elpris kan timprisavtal bli en dålig affär för dig.”

källa: https://www.goteborgenergi.se/privat/el/timpris

7. osiris

osiris

Byggnadsvårdare
    Som någon skrev, utan förändring av sin förbrukning så får man ungefär samma medelpris och därmed elräkning med timavtal som med rörligt.

Men det gäller inte alla, det är korrekt. Om du är en undantagskund som har nästan all förbrukning under dygnets dyraste timmar så tjänar du på rörligt avtal. Då får nämligen alla andra med rörligt avtal, som har en mer ekonomisk fördelning av förbrukningen, betala för dig genom att de sänker medelkostnaden för avtalet som helhet.

8. M

Matte Bygg

Byggveteran
    Det låter som el-kannibalism. Dagens egocentrerade el-abonnenter har inget kollektivt ansvarstagande utan det är bara jag,jag,jag

Behövs fler Günther Mårders i Sverige.

9. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 974 inlägg
    Det är ju precis kollektivt ansvarstagande det handlar om, att styra om sin förbrukning till de timmar då inte många förbrukar. Att bara köra på som vanligt med samma pris oavsett när man förbrukar och att inte bry sig om att försöka ändra det man kan, DET är egocentriskt.

10. M

Matte Bygg

Byggveteran
    du kommer se att det kommer bli ego-el-kannibalism

11. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 2 656 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Det är väl få som brassar på sina infravärmare på natten bara för att det är billigt. Man flyttar sin förbrukning som ändå måste utföras (tvättmaskin osv) till när det är överskott på el, dvs lågt pris och på så sätt jämnar ut förbrukningen i Sverige över dygnet. Medelpriset sjunker för de som har rörligt och de med timdebitering sparar. Win win.

12. Magnus E K
    Husägare · Östergötland · 3 246 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Prisskillnaden mellan dag och natt kan mycket väl bli mindre med tiden men skillnaden mellan blåsiga och vindstilla dagar kommer sannolikt bli ännu större.

13. R
    Medlem · Östergötland · 463 inlägg

Rooney

Medlem
    Jag har rörligt elavtal hos Telge energi och fick idag min första faktura. Jag har timavläst elmätare och vad jag förstått så tjänar jag då på att försöka styra min elförbrukning mot de timmar då spotpriset är lågt.
    Eftersom jag inte har någon elbil som jag behöver ladda så är jag tveksam till om det blir billigare för mig att använda timpris jämfört med traditionellt rörligt elpris.
    På min faktura idag så står det:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-10-13_17-45-43.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-10-13_17-46-25.png

Vad kommer 259,15 öre/kWh ifrån?
    Går det att se vad jag skulle fått betala för september om jag haft ett vanligt rörligt elavtal istället som baseras på medelpriset (osäker på hur det beräknas)?
    Jag bor i elområde 3.

• Laddar…
  14. L
    Medlem · Sörmland · 2 582 inlägg

lat

Medlem
    Här är en jämförelse med mig, jag bor också i elområde 3, har också Telge Energi, men har rörligt (inte timpris) och mitt snittpris för elen är något lägre.

15. R
    Medlem · Östergötland · 463 inlägg

Rooney

Medlem
    Underbart att du kunde visa detta.
    Det hade iof gått halva september innan jag visste att jag hade timavläst så då tänkte jag inte så mycket när jag förbrukade elen.
    Jag ser att du nästan har 2 öre mer rabatt än mig per kWh :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.