Byggahus.se

Oklokt att teckna timpris idag

Status:
Stängd
  1. S
    Medlem · 43 inlägg

stefan_gsx

Medlem

Nu kanar denna tråd väldigt snett Alla borde läsa denna krönika. https://www.expressen.se/ledare/hanif-bali/miljopartiets-drom-ar-lika-utopisk-som-enhorningar/

Vidare om alla subventioner, rena bidrag och skatteväxlingar plockades bort från vindmöllor och elbilar , då skulle den marknaden stendö på 10 minuter

• Laddar…
  2. philsson87
    Medlem · Hallsberg · 29 inlägg

philsson87

Medlem
    Skulle påstå att det blir precis tvärt om mot vad du påstår. Eftersom priset regleras kring tillgång och efterfrågan så kommer det jämnas ut mer och mer ifall fler börjar använda elen på billigare tider. Dvs förvisso blir elen kanske dyrare på de tider den normalt var dom billigast, men samtidigt försvinner de dyraste topparna. I ett långt perspektiv med många "timanvändare" så blir det med en perfekt balans samma elpris dygnet runt. I praktiken inte nåbart såklart men det är ändå ditåt det skulle gå.

3. L
    Medlem · 2 617 inlägg

lbgu

Medlem
    Borde inte den elintensiva industrin börja gå över till nattarbete. De om några borde ju kunna tjäna på timpris.

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 879 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Det gör man inte, man väljer de minst dyra timmarna på dagen och kör mer på natten

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 26 inlägg

mbo2019

Medlem
    Står det inte att moms inte ingår i de priserna du hänvisar till?
    Mina priser är inkl moms.

6. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 12 620 inlägg

pacman42

Allvetare
    Det är uppenbart att väldigt många inte förstår hur elpriserna sätts och hur dessa hävstångseffekter fungerar. Läs forskningsrapporten från energiforsk som jag refererade en sida bakåt i tråden först.

Hursomhelst så har alla att vinna på att vi snålar med energi samt att vi flyttar om den till billiga timmar, både vi som gör detta och de som inte gör det.

7. M
    Medlem · 1 inlägg

MikMir

Medlem
    Haha! Du läser artiklar som självaste Beelzebub läser bibeln!

• Laddar…
  8. S
    Medlem · 88 inlägg

Skopan

Medlem
    Om en timprisare beter sig (vad gäller förbrukning) som en genomsnittlig månadsprisare får denne en elräkning som en genomsnittlig månadsprisare.

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Österbotten · 8 270 inlägg

heimlaga

Medlem
    Vi vinner alla på att spara och flytta storförbrukning till nätterna och låta bli all julbelysning som ju drar ström under just den tiden på året när bristen är värst. Vi vinner precis allihop oberoende av vad slags elavtal vi har.

10. M
    Medlem · 26 inlägg

mbo2019

Medlem
    Inte säkert. Det blir ganska ofta dyrare.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · 24 inlägg

manula

Medlem
    Jag har timabonnemang i SE4 jag betalade ett snittpris på 75 öre kWh för september. Sålde solel för 285 öre per kWh. Fick tillbaks 1700 kr på elräkningen.
    Jag har elbilsladdning och har optimerat hårt så att det mesta av bergvärmen är på när elen är billig. Jag har också ett batteri på 10 kWh som jag blivit ifrågasatt för, men det laddas när elen är billig eller när solelen inte betalas så bra. Sedan så laddas batteriet ur när elen är som dyrast. Bara batteriet sparar en tusenlapp per månad

12. M
    Medlem · 26 inlägg

mbo2019

Medlem
    Tvätt på de billiga timmarna.
    Varmvatten mot 60 grader på den billigaste timmen bland de kommande 24-30 timmarna.
    Värmekurvan i FLVP -5 steg på timmarna som med bibehållen komfort anses dyra och +5 på de timmarna som anses billiga.

13. S
    Medlem · 43 inlägg

stefan_gsx

Medlem

14. L
    Medlem · 2 617 inlägg

lbgu

Medlem
    Är man som genomsnittet så borde det väl bli dyrare då de lägger på några ören för att administrera timpris. (Eller vad de har för skäl för tillägget)

15. L
    Medlem · 2 617 inlägg

lbgu

Medlem
    Samtidigt lär ju de producenterna anpassa sina priser efter nordpool. Så om inte storkonsumenterna har bundet pris så lär de få betala något liknande nordpoolspris (kanske lite mängdrabatt). Så de producenterna borde ju också kunna erbjuda timpris, annars borde ju den elintensiva industrin vända sig till någon som erbjuder timpris, vilket man ju måste göra enligt lag. Med skillnaderna i elpriser natt/och dag så skulle det säkert vara lönsamt för riktigt elintensiv industri att betala dubbla löner för att få folk att jobba natt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.