Byggahus.se
Fulkemisten
Ska byta och vända på en radiator. Saken är den att det är oklart vilket som är vilket rör av tillopp och retur. Om det är som det borde att returen sitter till höger vid radiatorn så kommer returen ned till vänster under bjälklaget (ja jag är 100% säker, rören kommer ned i pannrummet så det är tydligt). Då har de korsats i bjälklaget och det är säkert möjligt. Jag tycker att radiatorn emellanåt har betett sig mystiskt och varit svårinställd så kanske är den också fel inkopplad. Men hur vet jag säkert vilken som är vilken? Jag har lyssnat med stetoskop när någon knackat där nere och även försökt mäta temperaturen med icke skiljaktiga resultat. Båda metoderna störs troligen av det tvärgående röret på kopplet. Någon som har ett trollknix i bakfickan?

• 1529561501516-1217525872.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 15295615950711440318440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Staffans2000
Vrid ner shunten till minimum, efter några timmar öka till max. Spring upp och sätt en hand på varje rör, det som blir varmt är tillopp!
Klart!

Staffan

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fulkemisten
Smart. Vilket menar du med shunten? Jag har en värmepump som just nu är avstängd med avseende på värmebärare och bara gör varmvatten i sommarvärmen och sedan en ständigt fullt öppen termostat vid radiatorn. Den går att strypa dock, motionerad vid luftning.

Redigerat:
Tror han menar att stänga termostaten på radiatorn ett par timmar och sedan slå den på max för att känna på rören.
Vad jag tror han menar dock.

Fulkemisten
G Gud_ skrev:
Tror han menar att stänga termostaten på radiatorn ett par timmar och sedan slå den på max för att känna på rören.
Vad jag tror han menar dock.
Tror inte det. Jag ska enligt instruktion efter att jag dragit upp shunten springa upp. Det indikerar att shunten nog misstänks sitta i pannrummet. Vi får vänta på svar och se...

Fick du ordning på det? Jag har liknade koppel som jag tror de rör ihop det på.

Fulkemisten
Ja. Det var skitenkelt att bara knacka på rören och sedan känna vibrationerna där nere när väl radiatorn var bortkopplad. Det tvärgående röret på kopplet fortplantade knackningarna till båda anslutningarna. Tror jag kom fram till att det inte var omkastat i bjälklaget men minns inte. Det blev rätt kopplat i alla fall, var över ett år sedan jag vände på radiatorn och bytte ut den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.