Jag har köpt en bostadsrätt i Gamlestaden, Göteborg. En av de bostadsrättsföreningar där man var tvungen att arbeta på SKF för att få bo i – ”SKF:s anställda BRF nr 10” (intressant historia! men sidospår). Parketten i hall och vardagsrum är i mycket dåligt skick och behöver bytas. Jag har seriöst utforskat om jag kan/vill rädda/komplettera den befintliga parketten men då jag dessutom gör om planlösningen så kommer det saknas ett antal kvadrat där det idag inte finns någon parkett, så jag har landat i ett nej.
Denna tråd ställer frågor kring vad jag ska ersätta eller komplettera den med samt tillvägagångssätt.
Provhål i parketten
Jag har tagit upp ett par provhål; ett i parketten och ett i en garderob (med målat furugolv). Själva parketten är 20 mm tjock och är spikad direkt på reglarna, dessa är ca 9,5 x 5 cm och ligger med cc 43-46 cm. I provhålen har jag grävt fram/frigjort reglarna från murbruket. Det har varit möjligt att gräva hela vägen under reglarna, det vill säga, det verkar som att reglarna ligger ”löst” i den tunga fyllningen. Det är ca 3 cm mellan reglarnas underkant och betongplattan/bjälklaget. Detta kan jag inte veta med säkerhet, det skulle kunna ligga distanser här och där under reglarna (jag bara lyckades inte stöta på dem där jag grävde kanske).
Studerat konstruktionsritningen
Jag har suttit med förstoringsglas och studerat konstruktionsritningen över bjälklagen (se bild), men den enda information som rör mitt projekt är: ”Våningsbjälklagen isoleras med tung fyllning”. Det är alltså murbruk i olika ”fraktioner” (se bilder).
Hur gjorde man för 75 år sedan?
Golvet är knarrigt och svajigt på sina ställen vilket skulle kunna tala för att reglarna ligger löst i murbruket, men… hur gjorde man för 75 år sedan? någon som vet? kvalificerad gissning? Är dessutom 20 mm parkett kanske lite tunt givet konstruktionen med reglarna?
Jag vill ha stumt golv, hur gör jag?
Jag vill å ena sidan riva bort den gamla parketten för att kunna se om det svajiga går att åtgärda. Å andra sidan bävar jag för att krypa omkring i murbruket (som dammar en hel del), och väga av reglarna, det verkar klart riskfyllt, jag riskerar att rubba den eventuella nivåstandard som ändå finns. Om jag ska ta bort den befintliga parketten så får jag nog ta bort den stegvis: bort med en meter eller så och lägg sedan direkt det nya golvet i "hålet" innan jag går vidare med att ta bort lite mer av den befintlig parketten.
Jag har frågat runt bland grannarna och en av dem tog bort den gamla parketten och lade in ett nytt trägolv direkt på reglarna, det blev bra enligt honom. En annan granne skruvade helt enkelt golvgips direkt på den gamla parketten (med en hiskelig massa skruv), för att sedan lägga en ny parkett, flytande, på gipsskivorna. Han fick det stumt sade han. Resultatet blir att man bygger ca 22 mm mer på höjden jämfört med ett nytt 25 mm-golv direkt på reglarna. Det kan man tycka är en relativt försumbar nackdel om resultatet blir bra.
Jag kan tänka mig att golvgipsskivorna tillsammans med det gamla parkettgolvet bildar ett stadigt paket som på ett bra sätt motverkar svaj.
Alternativ – massivt trägolv?
Jag vill inte ha vanlig lackad ekparkett, tycker inte det passar husets karaktär. Jag skulle gärna ha ett golv i gran eller furu även om dessa träslag inte är så hårda som bland annat ek. Ett alternativ är ett massivt grangolv, jag har bland annat kollat in Basecos golvprodukter. Deras massiva trägolv finns i upp till 25 mm tjocklek, skulle det vara ett alternativ till gipsskivor o parkett? Kunde den tjockleken borga för att svaj och knarr motverkas? Det finns antagligen ännu tjockare massiva trägolv (30/32 mm), men de blir också rejält dyra.
Jag förstår att det inte finns några säkra svar på alla mina frågor men jag skulle verkligen uppskatta om ni ville hjälpa mig med kloka inspel!
Denna tråd ställer frågor kring vad jag ska ersätta eller komplettera den med samt tillvägagångssätt.
Provhål i parketten
Jag har tagit upp ett par provhål; ett i parketten och ett i en garderob (med målat furugolv). Själva parketten är 20 mm tjock och är spikad direkt på reglarna, dessa är ca 9,5 x 5 cm och ligger med cc 43-46 cm. I provhålen har jag grävt fram/frigjort reglarna från murbruket. Det har varit möjligt att gräva hela vägen under reglarna, det vill säga, det verkar som att reglarna ligger ”löst” i den tunga fyllningen. Det är ca 3 cm mellan reglarnas underkant och betongplattan/bjälklaget. Detta kan jag inte veta med säkerhet, det skulle kunna ligga distanser här och där under reglarna (jag bara lyckades inte stöta på dem där jag grävde kanske).
Studerat konstruktionsritningen
Jag har suttit med förstoringsglas och studerat konstruktionsritningen över bjälklagen (se bild), men den enda information som rör mitt projekt är: ”Våningsbjälklagen isoleras med tung fyllning”. Det är alltså murbruk i olika ”fraktioner” (se bilder).
Hur gjorde man för 75 år sedan?
Golvet är knarrigt och svajigt på sina ställen vilket skulle kunna tala för att reglarna ligger löst i murbruket, men… hur gjorde man för 75 år sedan? någon som vet? kvalificerad gissning? Är dessutom 20 mm parkett kanske lite tunt givet konstruktionen med reglarna?
Jag vill ha stumt golv, hur gör jag?
Jag vill å ena sidan riva bort den gamla parketten för att kunna se om det svajiga går att åtgärda. Å andra sidan bävar jag för att krypa omkring i murbruket (som dammar en hel del), och väga av reglarna, det verkar klart riskfyllt, jag riskerar att rubba den eventuella nivåstandard som ändå finns. Om jag ska ta bort den befintliga parketten så får jag nog ta bort den stegvis: bort med en meter eller så och lägg sedan direkt det nya golvet i "hålet" innan jag går vidare med att ta bort lite mer av den befintlig parketten.
Jag har frågat runt bland grannarna och en av dem tog bort den gamla parketten och lade in ett nytt trägolv direkt på reglarna, det blev bra enligt honom. En annan granne skruvade helt enkelt golvgips direkt på den gamla parketten (med en hiskelig massa skruv), för att sedan lägga en ny parkett, flytande, på gipsskivorna. Han fick det stumt sade han. Resultatet blir att man bygger ca 22 mm mer på höjden jämfört med ett nytt 25 mm-golv direkt på reglarna. Det kan man tycka är en relativt försumbar nackdel om resultatet blir bra.
Jag kan tänka mig att golvgipsskivorna tillsammans med det gamla parkettgolvet bildar ett stadigt paket som på ett bra sätt motverkar svaj.
Alternativ – massivt trägolv?
Jag vill inte ha vanlig lackad ekparkett, tycker inte det passar husets karaktär. Jag skulle gärna ha ett golv i gran eller furu även om dessa träslag inte är så hårda som bland annat ek. Ett alternativ är ett massivt grangolv, jag har bland annat kollat in Basecos golvprodukter. Deras massiva trägolv finns i upp till 25 mm tjocklek, skulle det vara ett alternativ till gipsskivor o parkett? Kunde den tjockleken borga för att svaj och knarr motverkas? Det finns antagligen ännu tjockare massiva trägolv (30/32 mm), men de blir också rejält dyra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår att det inte finns några säkra svar på alla mina frågor men jag skulle verkligen uppskatta om ni ville hjälpa mig med kloka inspel!
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Luftkalkbruk/puts på oklart underlag
Byggnadsvård -
Sätta in en fönsterdörr under takbjälke utan påverkan på konstruktion
Fönster & Dörrar -
Åtgärda felaktigt undertrycksventilerad golv konstruktion.
Ventilation -
Bitumen eller klarlack för underkonstruktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Oklar väggkonstruktion i källarplan på hus hittades under besiktning
Grund & Markarbeten