Byggahus.se

Okej att ha murad odlingsbädd inpå grannes mur?

8k läst  42 svar

1. A
    Medlem Nivå 4
    Härlig mur, sån vill jag också ha! Undrar hur dom fick bygglov för den?

2. Emara
    Medlem Nivå 3
    Självklart kommer vi prata med grannarna, det är ju deras mur, jag ville mest undersöka hur det var med fuktproblemet i sig. Tyckte min idé var sjukt bra för vår trädgård är ganska knepigt konstruerad om man ska ha plats med diverse saker till barnen, sandlåda, odling, gungor (vilket man iofs inte behöver ha men) och så snyggt det hade kunnat bli!' Men får väl inse att jag inte vill göra massa tokigheter. Får se vad grannarna säger!

• Laddar…
  3. Emara
    Medlem Nivå 3
    Haha ja säg det... runt hela tomten dessutom. Jag tror att de gamla grannarna inte brydde sig särskilt plus att trädgårens långsida liksom vår baksida vetter ut mot en lång 40-väg genom hela området vi bor så :)

• Laddar…
  4. Emara
    Medlem Nivå 3
    Har inte ens funderat på det, jag har bara antagit det eftersom muren är så gammal.

5. Emara
    Medlem Nivå 3
    Menar du att den kommer bli väldigt torrt där pga muren? Det är sol där hela dagen om det är molnfritt. Och blir väldigt varmt:)

6. Emara
    Medlem Nivå 3
    Ja men det var så jag tänkte, minus det där med att gå runt om XD. Men jag vill ju absolut inte skada muren som sagt. Så det får väl bli en bit ifrån!

7. Emara
    Medlem Nivå 3
    Tusen tack alla som har tagit sig tid att svara och ge bra info och råd!

• Laddar…
  8. N
    Medlem Nivå 4
    Helt i min smak! (y):D

• Laddar…
  9. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Vilken jäkla grej! Ligger den i ett vanligt villaområde? :) tur att den är snygg och stilren iaf ..

Jag skulle plantera mellanhöga snygga buskar framför muren (lämna plats för underhåll), och sedan rabatt framför det. Du kan tex ha lite olika varianter - syrener, buxbom, fjärilsbuskar, spirea, m fl ni gillar. På så vis får du bort lite av plankkänslan och ni får ett eget inramat trädgårdsrum.

10. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Ja, varför får vi inte bygga murar i detta land?
    Fula lådor får bygglov utan problem även i sekelskiftesområden men om någon vill bygga en vindskyddande mur då är det tvärstopp normalt sett.
    Det skulle nog förbättra en grannsämjan också på en del håll att slippa bli störd av varandras utsikt....

• Laddar…
  11. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Jag kan nog tycka både för och mot. Det stänger miljön väldigt mycket med stora murar. Å andra sidan så gör många i praktiken samma sak fast med mastodontthujahäckar .. men det är lite utanför ämnet.

12. K
    Tillbyggare Nivå 9
    Givetvis finns det ställen där det kanske inte passar, kanske tar det sol för en granne eller blir instängt på ngt sätt men det gäller ju alla bygglovsärenden. Och varför är det då helt ok med en tujahäck?

13. Emara
    Medlem Nivå 3
    Detta är i ett vanligt villaområde, även om både muren och grannarnas hus är... lite utside the box :)

Vi får väl se hur vi gör. Finns många fina buskar man kunde haft men jag vill samtidigt utnyttja fördelen med väggen, värmen...det blir att fundera :D

14. Emara
    Medlem Nivå 3
    Sant. Grannen på andra sidan har ingen mur men en dubbelt så hög tujahäck som omsluter hela deras trädgård förutom framsidan.. det är tur att de bor mitt emot och inte bredvid!

15. T
    Medlem · Nivå 8
    tjuvarna skulle nog oxså gilla hög murar så de slipper bli störda av grannarna när de "jobbar"