21 589 läst ·
18 svar
22k läst
18 svar
Okej att ha el golvvärmen helt avstängt på vintern?
Sida 1 av 2
Vi sitter med ett hus som halva undervåningen (hall,kök och badrum) är kaklat med el golvvärmen under. Pga elkostnader tänkte vi aldrig starta värmen efter sommaren och köpa mattor och sen köra endast luftvärmepump och kanske något element igång.
"Får" man stänga av el golvvärmen helt när det kallt ute? Är det något som kan gå sönder eller liknande?
"Får" man stänga av el golvvärmen helt när det kallt ute? Är det något som kan gå sönder eller liknande?
Beroende på isolering i bottenplatta (om man inte har källare under) kan det vara vettigt att ha ytterst svag elgolvvärme på framför allt när man har mattor. Hos mig i Skåne kör jag normalt med pytte el dec-jan för att det inte skall kännas rått. Värmer med kaimin. Elgolvvärmen mår tydligen inte dåligt av att vara avstängd.
Du bör nog ta reda på vad rekommendationerna säger. Jag läste 3-åriga Elprogrammet i gymnasiet ( jobbar inte direkt med el nu ) och då fick vi lära oss att man ALDRIG helt ska stänga av golvvärmen. Som lägst ska den stå på lägsta möjliga temp på termostaten. Jag kommer inte riktigt ihåg varför, men nånting om sprickbildning i höljet på värmekabeln iom att den krymper om den blir kall och sen sväller vid värme. Med tiden krackelerar höljet. Så jag hade nog kollat runt med flera olika branchfolk, tex Ebeco innan jag helt stängt av. På sommarstället står den på lägsta när vi inte är där och det golvet la jag när jag läste EL. Det funkar fortfarande 25 år senareE Enordsten skrev:Vi sitter med ett hus som halva undervåningen (hall,kök och badrum) är kaklat med el golvvärmen under. Pga elkostnader tänkte vi aldrig starta värmen efter sommaren och köpa mattor och sen köra endast luftvärmepump och kanske något element igång.
"Får" man stänga av el golvvärmen helt när det kallt ute? Är det något som kan gå sönder eller liknande?
Sitter själv med elgolvvärme i 1/3 av huset ungefär. Man skall vara försktig med att cykla golvvärmen i allt för stora intervall, tex mellan helt avstängd och komfortvärme. Men faran är till stor del beroende på vilken typ av isolering och fuktspärr som finns mot mark. Risken är att termperaturcyklingen i sig bidrar till att man drar upp fukt mot golvytan. Det framgår inte huruvida ni har betongplatta under men risken är förstås störst i de fallen. Om så är fallet skulle jag inte stänga av helt utan sätta termostaten på kanske 10 grader minimum och då mätt i golvet inte i rummet. Jag förmodar att ni kan ställa om ni vill styra på golv- eller rumstermostat.
Redigerat:
Ja typ 10grader tror jag på också. Helt rätt med fuktdrivning. Men om jag kanske kommer ihåg kan det också varit nåt med sprickbildning i ev golvspackel/plattan eller nåt också, utöver isoleringen på kabeln jag nämnde tidigare? Att variationen som blir inte är bra, utan man ska hålla en hyggligt jämn temp även om lågCelestron skrev:
Sitter själv med elgolvvärme i 1/3 av huset ungefär. Man skall vara försktig med att cykla golvvärmen i allt för stora intervall, tex mellan helt avstängd och komfortvärme. Men faran är till stor del beroende på vilken typ av isolering och fuktspärr som finns mot mark. Risken är att termperaturcyklingen i sig bidrar till att man drar upp fukt mot golvytan. Det framgår inte huruvida ni har betongplatta under men risken är förstås störst i de fallen. Om så är fallet skulle jag inte stänga av helt utan sätta termostaten på kanske 10 grader minimum och då mätt i golvet inte i rummet. Jag förmodar att ni kan ställa om ni vill styra på golv- eller rumstermostat.
Om det är en grundläggning där fukt kan vandra uppåt så är det inte problem så länge det är ett diffusionsöppet golv, i detta fallet klinker. Värmekabeln behöver inte vara på, däremot är det ingen nackdel att den är på, förutom elkostnaden såklart.S Spirit78 skrev:Ja typ 10grader tror jag på också. Helt rätt med fuktdrivning. Men om jag kanske kommer ihåg kan det också varit nåt med sprickbildning i ev golvspackel/plattan eller nåt också, utöver isoleringen på kabeln jag nämnde tidigare? Att variationen som blir inte är bra, utan man ska hålla en hyggligt jämn temp även om låg
Om ditt boende är riktigt isolerat och inga vattenrör finns som kan frysa i golvet eller dyl så är det inget problem.E Enordsten skrev:Vi sitter med ett hus som halva undervåningen (hall,kök och badrum) är kaklat med el golvvärmen under. Pga elkostnader tänkte vi aldrig starta värmen efter sommaren och köpa mattor och sen köra endast luftvärmepump och kanske något element igång.
"Får" man stänga av el golvvärmen helt när det kallt ute? Är det något som kan gå sönder eller liknande?
Något man kanske vill ha å åtanke vid påsättning av golvvärmen om golvet är kallt och man vill värma upp till hög värme så sliter detta extra hårt på komponenterna i termostaten.
Ställde nämligen frågan till en tillverkare efter att ha bytt flera termostater som pajjat hos kunder.
Fick då till svar att deras rekommendation är att man stegvis höjer värmen på golvet och inte eldar på "28grader" allt för snabbt.
Själv har jag ställt golvvärmen på lägre temperatur än luftvärmepumpen vilket innebär att golvvärmen endast går till ifall luftvärmepumpen inte skulle vara på.
Jag stänger således aldrig av golvvärmen eftersom den ändå inte jobbar så länge inomhustemperaturen är normal.
Det beror på huruvida golvvärmen är lagd med en reflektorisolering direkt i anslutning till värmeslingan. Det görs ibland om plattan under är dåligt isolerad. Det gör att man i praktiken får en diffspärr mellan klinker och golvet under och fukten kan då ackumuleras i övre delen av plattan. Jag har tex själv en sådan lösning.FlugfiskarniJämtland skrev:
Har du oisolerad platta bör du inte ens ha golvvärme, du ökar fukttillskottet i övriga delar av huset istället.N nmeden skrev:
En oisolerad platta med kallställt hus, måste ha golvvärme på ca 10 grader.
En isolerad platta, med hus på komfortvärme behöver inte ha golvvärme på. Temperaturen i plattan kommer aldrig understiga 10 grader, och då finns inga risker för sprickbildningar, eller frysskador.
En isolerad platta, med hus på komfortvärme behöver inte ha golvvärme på. Temperaturen i plattan kommer aldrig understiga 10 grader, och då finns inga risker för sprickbildningar, eller frysskador.
Bör och bör. Men nu är det golvvärme här.FlugfiskarniJämtland skrev:
Hursomhelst så sade han att det var helt ok med golvvärme i en mindre del. Hos oss ligger det enbart i tvättstugan. Övriga golv är fria, med genomsläppligt material ovan, eller ventilerade.
Ja är det en mindre del så är det såklart ingen större katastrof men generellt ska oisolerade betongplattor vara fria från golvvärme.N nmeden skrev: