12 205 läst ·
30 svar
12k läst
30 svar
Ökad elförbrukning efter värmeåtervinning!
Sida 1 av 3
Hej
Under mars färdigställde vi installation av Temovex 480/400 vindsaggregat.
Efter start av aggregatet har vi ca 30-50 % högre elförbrukning än tidigare.
Skall sägas att huset på 130kv med icke inredd vind - klarade sig med drygt 14tusen kwh (el element + kakelugn) innan installationen - men som det ser ut nu kommer vi förbruka mer än 20tusen kwh from nu - vilket var överaskande för oss.
Temovexen är inställd på lägsta hastighet (1) på både till och frånluft. Tillluftstermostaten har varit ställd på 20gr. Då jag installerade så gick elvärme el-elementet på tillluften igång då det var mer än -10 utomhus ca.
Kan tänka mig acceptera en ökade elkostnad men det blev mer än jag tänkt mig
Någon som har något tips vad börja titta på ?
Rickard W
Under mars färdigställde vi installation av Temovex 480/400 vindsaggregat.
Efter start av aggregatet har vi ca 30-50 % högre elförbrukning än tidigare.
Skall sägas att huset på 130kv med icke inredd vind - klarade sig med drygt 14tusen kwh (el element + kakelugn) innan installationen - men som det ser ut nu kommer vi förbruka mer än 20tusen kwh from nu - vilket var överaskande för oss.
Temovexen är inställd på lägsta hastighet (1) på både till och frånluft. Tillluftstermostaten har varit ställd på 20gr. Då jag installerade så gick elvärme el-elementet på tillluften igång då det var mer än -10 utomhus ca.
Kan tänka mig acceptera en ökade elkostnad men det blev mer än jag tänkt mig
Någon som har något tips vad börja titta på ?
Rickard W
20 grader i tilluftstemperatur är lite onödigt högt, sänk till 17-18 grader.
Venitlation är till för att ventilera inte värma, alltså håll en låg tilluftstemperatur och låt värmesetm/belysning/slen etc. värma.
Lägre tilluftstemperatur ger bättre ventilationseffektivitet också, alltså hur luften i huset byts ut.
Venitlation är till för att ventilera inte värma, alltså håll en låg tilluftstemperatur och låt värmesetm/belysning/slen etc. värma.
Lägre tilluftstemperatur ger bättre ventilationseffektivitet också, alltså hur luften i huset byts ut.
hej
tack för era svar - jag ramlade av en traktor och bröt armbågen - så därför har
jag inte kollat till forumet på länge...
Nja - det fanns en form av mekanisk frånluft innan men det var "bara" en kanalfläkt (modell större från östbergs) som gick på fullt flås ett antal 15 minuters perioder per dygn - ca 8-10 perioder tror jag - dvs ca 2.5h per dygn. 2st badrum frånluft gick via denna fläkt. Denna frånluft var ju helt utan återvinning.
Har inte kollat förbrukning per dygn sedan jag skrev posten - men vad jag gjorde var att ställa ner tillluften till 10 grader. Vi har automatisk avläsning av elmätaren så vi får månadvis rapportering - men kan självklart även själva läsa av mätaren.
Har jämfört förbrukning även under varmare perioder som perioden 1-april tom 10-maj då det väl inte var speciellt kallt - däremot ganska så varmt under några veckor.
Rickard
tack för era svar - jag ramlade av en traktor och bröt armbågen - så därför har
jag inte kollat till forumet på länge...
Nja - det fanns en form av mekanisk frånluft innan men det var "bara" en kanalfläkt (modell större från östbergs) som gick på fullt flås ett antal 15 minuters perioder per dygn - ca 8-10 perioder tror jag - dvs ca 2.5h per dygn. 2st badrum frånluft gick via denna fläkt. Denna frånluft var ju helt utan återvinning.
Har inte kollat förbrukning per dygn sedan jag skrev posten - men vad jag gjorde var att ställa ner tillluften till 10 grader. Vi har automatisk avläsning av elmätaren så vi får månadvis rapportering - men kan självklart även själva läsa av mätaren.
Har jämfört förbrukning även under varmare perioder som perioden 1-april tom 10-maj då det väl inte var speciellt kallt - däremot ganska så varmt under några veckor.
Rickard
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Har läste .pdf men det känns inte som det bidrar så mycket.
Temovexen skall ju ha 85% verkningsgrad - och i det borde väl förbrukningen av
fläktarna ingå antar jag.
I temovexen sitter det två st 220Watts fläktar men de går ju på lägsta fabriksinställda läget (1 av max 5, 110Volt tror jag) så jag antar de drar mycket mindre än 100W.
Men jag får väl börja mäta eländet - skall låna en luftflödesmätare till nästa helg och mäta varje rum - med tillluft och frånluft.
En fråga gällande detta (kanske skall läggas i en nytt forum): Jag vet att man skall byta ca 50% procent av volymen per timme enligt normen. Men skall man räkna hela husets volym eller bara de rum där det finns don ? (dvs inte räkna med hallar osv).
Och blir det då rätt att mäta tillluften enligt ovanstående och sedan justera frånluften ca 5% högre än tillluften ?
Temovexen skall ju ha 85% verkningsgrad - och i det borde väl förbrukningen av
fläktarna ingå antar jag.
I temovexen sitter det två st 220Watts fläktar men de går ju på lägsta fabriksinställda läget (1 av max 5, 110Volt tror jag) så jag antar de drar mycket mindre än 100W.
Men jag får väl börja mäta eländet - skall låna en luftflödesmätare till nästa helg och mäta varje rum - med tillluft och frånluft.
En fråga gällande detta (kanske skall läggas i en nytt forum): Jag vet att man skall byta ca 50% procent av volymen per timme enligt normen. Men skall man räkna hela husets volym eller bara de rum där det finns don ? (dvs inte räkna med hallar osv).
Och blir det då rätt att mäta tillluften enligt ovanstående och sedan justera frånluften ca 5% högre än tillluften ?
Produkter som diskuteras: "Fläktarnas"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
varför står fläkthastigheten på 1... är det för att luftmängden räcker då? eller är det för att spara ström?
jag skulle gjort så här.. räkna ut hur stort luftombyte hela huset behöver
dela luftmängden med antalet monterade don.
öppna donen så att rätt mängd luft kan passera genom donen.. inte förmycket/förlite
justera fläkten så att rätt luftmängd passerar.
justera tilufts temperaturen till 17gr
sänk värmen inomhus till 20gr
jag skulle gjort så här.. räkna ut hur stort luftombyte hela huset behöver
dela luftmängden med antalet monterade don.
öppna donen så att rätt mängd luft kan passera genom donen.. inte förmycket/förlite
justera fläkten så att rätt luftmängd passerar.
justera tilufts temperaturen till 17gr
sänk värmen inomhus till 20gr
Andreas_Hansson skrev:
Jag orkar inte skriva ngt eget så jag citerar Pasta från en annan tråd i samma ärende:
Nyligen underkände miljööverdomstolen ventilationsfönster som tilluft. Risken finns att spaltventiler ody inte kommer att godtas i framtiden.
I vissa fastigheter från 60-70 har man till- och frånluft utan vvx. Vad fick de för resultat vid ombyggnad där?
Som man frågar får man svar.
Däremot så kanske det inte är intressant att spara värmeenergi i tex ett fjärrvärmenät med samtidig elproduktion. Och ser vi på Sverige ink. kärnkraft så har vi inte brist på varmt vatten, men nu börjar diskusionen bli komplicerad.
När det gäller värmeväxlarnas verkningsgrad så får man kolla hur de har mätt. I bland räknas elen från motorerna med (i befintliga anläggningar brukar man göra så). Ett annat problem är att Temperaturverkningsgraden (som ska skiljas från energibesparingen, för det är olika saker) varierar med temperaturdifferansen mellan flödena och fuktinnehållet i flödena.
Av ovanstående framgår att man inte kan jämföra under kortare tider och få riktiga värden med mindre än att man mäter en massa olika parametrar och har tillgång till diagramen för värmeväxlaren.
Det är också viktigt att man tittar på både Temperaturverkningsgraden och vilken värmebesparing man får (de beror av varandra).
För att få en ekonomisk drift ska man ha låga tryckfall, vilket betyder att man ska undvika böjar och använda grova kanaler. En klok rördragning minskar dessutom behoven av strypning och begränsar eventuellt behovet av tryck i kanalen.
Jag orkar inte skriva ngt eget så jag citerar Pasta från en annan tråd i samma ärende:
Sedan finns det ju en komfort fråga. Där strävan efter låga framledningstemperaturer i radiatorsystemet ökar risken för problem med drag och kallras.När flerbostadshus från 60 talet byggs om som i artikeln så anpassas luftflöden till BBR vilket ger högre luftflöden därför blir jämförelser som den i artickeln som att jämföra äpplen och päron.
Besparingen i värme energi för bostäder ligger vanligtvis över 30% i artikeln anges en besparing på endast 10% vilket tyder på att man ökat luftflödena ordentligt eller har väldigt låg verkningsgrad på värmeväxlarna.
Elförbrukningen för fläktarna kan bli höga om man inte anpassar de befintliga frånluftkanalerna till högre luftflöde och använder effektiva fläktar och agggregat.
FTX sparar mycket energi när man jämför med likvärdig ventilation utan återvinning.
Detta är bevisat i flertalet studier.
/Patrik
Nyligen underkände miljööverdomstolen ventilationsfönster som tilluft. Risken finns att spaltventiler ody inte kommer att godtas i framtiden.
I vissa fastigheter från 60-70 har man till- och frånluft utan vvx. Vad fick de för resultat vid ombyggnad där?
Som man frågar får man svar.
Däremot så kanske det inte är intressant att spara värmeenergi i tex ett fjärrvärmenät med samtidig elproduktion. Och ser vi på Sverige ink. kärnkraft så har vi inte brist på varmt vatten, men nu börjar diskusionen bli komplicerad.
När det gäller värmeväxlarnas verkningsgrad så får man kolla hur de har mätt. I bland räknas elen från motorerna med (i befintliga anläggningar brukar man göra så). Ett annat problem är att Temperaturverkningsgraden (som ska skiljas från energibesparingen, för det är olika saker) varierar med temperaturdifferansen mellan flödena och fuktinnehållet i flödena.
Av ovanstående framgår att man inte kan jämföra under kortare tider och få riktiga värden med mindre än att man mäter en massa olika parametrar och har tillgång till diagramen för värmeväxlaren.
Det är också viktigt att man tittar på både Temperaturverkningsgraden och vilken värmebesparing man får (de beror av varandra).
För att få en ekonomisk drift ska man ha låga tryckfall, vilket betyder att man ska undvika böjar och använda grova kanaler. En klok rördragning minskar dessutom behoven av strypning och begränsar eventuellt behovet av tryck i kanalen.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Jag undrar i hur många standard FTX installationer som man tänker på detta!!poiu skrev:
Dessutom skall man tänka på en massa ljuddämpare här och där för att inte få huset att låta som i en båthytt under bildäck....
Dessutom ska de trimmas så att man alltid får ett lätt undertryck, det ska bytas filter mm
Jag saknar enkelheten här!
De flesta som lovordar FTX på detta forum har säkert järnkoll på sina installationer och har därför väl fungerande system.
Jag undrar dock hur en standardinstallation ser ut och hur den fungerar efter några år för dem som inte bryr sig speciellt mycket.
Nu överdriver du. Jag utgår från att man anlitar en kompetent projektör. Vidare så krävs det att ansläggningen mäts in, annars får du inte huset slutsynat. Protokoll skall finnas. Vi har två stora ljuddämpare på vinden, inte en massa.. Jag kan lova dig att vår dotter definitivt överröstar alla ljud.
Hur du än vänder dig så kräver ett hus underhåll. Att byta filter ett par gånger per år måste man väl klara av likväl som man måste tömma slasken, dammsugaren, aska ur spisen etc.
Hur du än vänder dig så kräver ett hus underhåll. Att byta filter ett par gånger per år måste man väl klara av likväl som man måste tömma slasken, dammsugaren, aska ur spisen etc.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
som sagt... utgå från komforten, ta med fukten i beräkningen, justera in anläggningen efter dina förutsättningar och sedan blir förbrukningen som den blir.
det är ventilation som du vill ha till en rimlig kostnad, inte energibesparing.
det enda som är gratis är luften... att göra komfort av luften kostar pengar... så är det bara :-?
det är ventilation som du vill ha till en rimlig kostnad, inte energibesparing.
det enda som är gratis är luften... att göra komfort av luften kostar pengar... så är det bara :-?