Hej,

Jag har ett garage med låglutande tak (1-1,5 grader) på ca 4,2 x 6 meter med papp. Det är så vitt varken jag eller förra ägaren vet aldrig omlagt sen det byggdes 1970. Jag har varit medveten om att det måste bytas inom kort men nu blev det akut då det verkar ha gett upp helt. Den lilla lutning som är är ok på de översta 4-5 meterna av taket, sen är det en svacka innan hängrännnan där vatten blir stående. Det verkar vara där det rinnar rakt igenom pappen (eller någon skarv) och rinner efter innertaket och ut på insidan av innerväggen.

Min lösning just nu är att riva bort befintlig papp och råspont sen får vi se hur det ser ut under, om det inte är allt för blött så är planen att kapa några reglar diagonalt för att få till minst 3 graders lutning, kanske någon grad till för att vara säker, på med ny råspont och sen lägga på mataki självtäck 3. Vad tror ni om det?
Hur ser det ut med underlagspapp, enligt vad jag har läst så verkar den enbart vara till för att skydda taket under byggtiden? Känns onödigt i mitt fall om så är fallet, kan ju lika gärna lägga ytpappen direkt istället för att först lägga underlagspappen? Eller fyller den någon annan funktion?

Har diskuterat lite med grannen här också, han har samma låga lutning på sitt garagetak men han har lagt plåt och hävdar att alla papp är värdelös och plåt är det enda som fungerar. Jag vet inte riktigt om jag håller med där, även om jag hittar plåtar i full längd så måste de skarvas på bredden och det bör vara en stor risk? Eller funkar det men man klistrar plåtarna och skruvar den i topparna?

Jag har läst diverse trådar här och det verkar som om de flesta förespråkar att alla låglutande tak ska läggas av riktiga takläggare, jag kan hålla med om det när det gäller bostadshuset (har platt tak även där), men garagetaket känns inte lika kritiskt så jag är beredd att chansa lite mer där, tycker dessutom det är förbannat kul att snickra och vill gärna försöka göra det mesta själv.

Tacksam för råd och tips.

Lägg inte mataki självtäck 3 ta in en papp läggare och lägg riktig svetsad papp det håller tätt i 30-35 år lägg absolut inte plåt på den lutningen det funkar inte.

Delar upp det i tre delar så kanske vi kan få lite bättre överblick.

1. Lägga plåt
Det här tror jag egentligen inte på själv, men iom. att grannen har det på sitt tak med samma låga lutning och det har fungerat utan problem i över 10 år så kanske det inte är helt fel?

2. Öka på lutningen
Vad tror ni om min lösning? Slita bort befintlig papp och råspont, kapa reglar på diagonalen och spika fast och så på med ny råspont och slutligen ny papp?
Hur viktigt är det egentligen att öppna upp taket och byta råspont och eventuell isolering och torka ur?

3. Typ av papp
Jag har läst i flera trådar att sånt man lägger själv är bara skit. Ta in en takläggare så blir det bra. Men iom. att alla pappproducenter verkar ha en produkt för privatpersoner som ska fungera ner till 3 grader så borde det väl fungera? Och som sagt, det här är mitt garage, jag är beredd att chansa lite här.

Hur löste du det? Står själv inför precis samma problem. Har ett garage på 10x3,4m med ett tak på mellan 1-1,5graders lutning som är gjort på 70 talet. Jag satte ny papp för två år sedan mataki självtäck 3. Har funkat bra förutom ett litet läckage där jag hade limmat lite dåligt. Tyvärr har snötryvket denna vinter fått garaget att luta och resultatet av detta är att det spruckit upp i de flesta fogarna.

Så nu blir det till att göra om och göra rätt. Hade själv samma tanke som dig initialt att kapa reglar tvärsöver och lägga dom ovanpå takbjälkarna. Men nu är jag nog mer inne på att lyfta takbjälkarna för att få in en regel under på den sidan där taket måste höjas. Jag har också problemet att mina takbjälkar ligger på hammarbandet utan någon uttag för den vinkel som blir då ena hammarbandet är något högre än det andra för att skapa ett fall. Det är troligtvis detta som har resulterat i att garaget börjat luta.

Så berätta gärna hur du löste det.

Obs min granne har även han lagt plåttak på sitt. Skröt om att det var det ända som fungerade. Men man ser tydligt att det trängt ner vatten där skruvarna sitter. Så jag skulle säga att det inte är en optimal lösning.

Bandtäckning borde funka. Då är de dolt montage o inga skruvskallae som kan läcka in.

Ja kanske det men det landar på ca 20000 för 30kvm, när jag lade om mitt tak med mataki självtäck så gick det på 7000

Jag har bandtäckt och låglutande tak men det läcker....
Värmen från garaget smälter snön, vatten rinner mot hängrännan och fryser till is, vatten pressar på och tränger in.

Till carporten så köpte jag 8.5m takplåtar för att slippa skarvar

M miknyg skrev:
Hur löste du det? Står själv inför precis samma problem. Har ett garage på 10x3,4m med ett tak på mellan 1-1,5graders lutning som är gjort på 70 talet. Jag satte ny papp för två år sedan mataki självtäck 3. Har funkat bra förutom ett litet läckage där jag hade limmat lite dåligt. Tyvärr har snötryvket denna vinter fått garaget att luta och resultatet av detta är att det spruckit upp i de flesta fogarna.

Så nu blir det till att göra om och göra rätt. Hade själv samma tanke som dig initialt att kapa reglar tvärsöver och lägga dom ovanpå takbjälkarna. Men nu är jag nog mer inne på att lyfta takbjälkarna för att få in en regel under på den sidan där taket måste höjas. Jag har också problemet att mina takbjälkar ligger på hammarbandet utan någon uttag för den vinkel som blir då ena hammarbandet är något högre än det andra för att skapa ett fall. Det är troligtvis detta som har resulterat i att garaget börjat luta.

Så berätta gärna hur du löste det.

Obs min granne har även han lagt plåttak på sitt. Skröt om att det var det ända som fungerade. Men man ser tydligt att det trängt ner vatten där skruvarna sitter. Så jag skulle säga att det inte är en optimal lösning.
Det slutade med att jag rev bort den gamla pappen, råsponten och isoleringen. Efter det så byggde jag på de befintliga takreglarna med 220mm i framkant och fallande mot noll i bakkant, på så sätt ökade jag lutningen från nån dryg grad till en bit över tre grader har jag för mig. På detta la jag Trebolit glaciär 3.
Inga bekymmer första vintern iaf.

Nu verkar ditt tak luta från ena bärande väggen till den andra och mitt tal lutade längs med väggarna. Så det är inte riktigt samma konstruktion. Men det borde väl gå bra att klyva reglar på diagonalen också för att bygga upp lutningen. Eller så lägger man nya tvärs över de befintliga.

P ParPettersson skrev:
Det slutade med att jag rev bort den gamla pappen, råsponten och isoleringen. Efter det så byggde jag på de befintliga takreglarna med 220mm i framkant och fallande mot noll i bakkant, på så sätt ökade jag lutningen från nån dryg grad till en bit över tre grader har jag för mig. På detta la jag Trebolit glaciär 3.
Inga bekymmer första vintern iaf.

Nu verkar ditt tak luta från ena bärande väggen till den andra och mitt tal lutade längs med väggarna. Så det är inte riktigt samma konstruktion. Men det borde väl gå bra att klyva reglar på diagonalen också för att bygga upp lutningen. Eller så lägger man nya tvärs över de befintliga.
Tack för återkopplingen! Ja det skulle fungera men då återstår problemet med snedfördelad last på hammarbanden vilket jag skulle kunna lösa lite enklare med att regla upp den ena sidan. Som sagt vi verkar ha lite olika konstruktioner. Vad gick trebolit glaciär 3 lös för dig på din takstolen?

Hej testar..

Känner igen mig med det ”platta” garaget och behöver lite mer lutning. I och med att garage taket lutar nån grad in mot huset så vill jag lägga luringen åt andra hållet.
Måste man ha bygglov för att öka lutningen/ ändra lutningen åt andra hållet?

H Husnååb skrev:
Hej testar..

Känner igen mig med det ”platta” garaget och behöver lite mer lutning. I och med att garage taket lutar nån grad in mot huset så vill jag lägga luringen åt andra hållet.
Måste man ha bygglov för att öka lutningen/ ändra lutningen åt andra hållet?
Det där kan mycket väl skilja sig mellan olika kommuner..
Ring en handläggare på stadsbyggnadskontoret och fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.