347 läst ·
2 svar
347 läst
2 svar
Öka luftflödet
Hej jag har tänkt öppna en salong med hygienisk verksamhet hemma men kommunen har ett krav på att lokalen måste ha ett luftflöde på minst 7l/s per person så alltså 14 l/s totalt.
och just nu så är de två luftintag över fönstren på 5 L/S styck. Så totalt 10 l/s.
vad kan jag göra för att öka ventilationen till 14 l/s ?
Tacksam för tips
och just nu så är de två luftintag över fönstren på 5 L/S styck. Så totalt 10 l/s.
vad kan jag göra för att öka ventilationen till 14 l/s ?
Tacksam för tips
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Luften kommer in genom ventilerna. Var tar den vägen sen?
Badrum med fläkt? självdrag?
Vet du att ventilerna verkligen ger 5l/s eller är det enligt ett datablad? (troligen kommer kommunen kräva en mätning av flöden - OVK - för att godkänna..)
Om det BARA finns två fönsterventiler är en bra och enkel lösning en frånluftsfläkt som justeras så den suger ut rätt flöde. - troligen räcker dina befintliga ventiler för friskluftsintag. Annars komplettera med en ventil typ FRESH 80.
Men viktigt: OM det redan finns en frånluftskälla behöver man en lite bättre överblick över helheten
Badrum med fläkt? självdrag?
Vet du att ventilerna verkligen ger 5l/s eller är det enligt ett datablad? (troligen kommer kommunen kräva en mätning av flöden - OVK - för att godkänna..)
Om det BARA finns två fönsterventiler är en bra och enkel lösning en frånluftsfläkt som justeras så den suger ut rätt flöde. - troligen räcker dina befintliga ventiler för friskluftsintag. Annars komplettera med en ventil typ FRESH 80.
Men viktigt: OM det redan finns en frånluftskälla behöver man en lite bättre överblick över helheten
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rörmokare vill ej ge garanti på produkter de installerat
Kök -
Grönt okänt material på kattvinden
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Fuktig källarvägg (väldigt lokalt) Bild.
Byggnadsvård -
Sigenergy batterilagring , utökad garanti ni som har appen ??
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Planlösning på skissnivå – vad hade du ändrat? Kloka idéer sökes!
Planlösningar