Ska i vår byta ut våra pallkragar som är helt ruttna de flesta av dom. Dom stod där när vi köpte huset och var redan då i halvdant skick så jag tror dom stått ute i minst 5 år.

Tänkte bygga odlingslådor av virke i grövre dimension. Finns det något sätt att öka livslängden på dom med ett par år? Vill inte klä insidan med någonting, inte använda tryckt virke.

Mätta virket helt med rå linolja? Bränna ytan på virket?

Hej

Det mest hållbara lär vara att använda impregnerat NTR A virke. Dagens impregnering är en sorts kopparsalter, och då koppar är ett bristämne i många jordar så kan den lilla mängd koppar som läcker ut vara ett bra tillskott.

Annars är alternativet att klä insidan med byggplast eller platonmatta, som innehåller andra ämnen som kan vara mer farliga än det som finns i tryckimpregnerat.

Att olja in virket med någon olja kan förlänga livstiden, men kanske bara något enstaka år.

Att bränna virket fungerar på stolpar och ytterpanel. Tveksamt att det är värt tiden det tar att bränna alla sidor, för om du bara bränner insidan så kommer kanten längst ned att ruttna.

Så antingen så använder du tunt virke, till exempel råspont, och byter allt var 5e år eller så bygger du med 45 mm reglar och byter var 10e.

Redigerat:
5
Skulle det fungera att lägga betongplattor underst så att du undviker jordkontakt? Finns ofta begagnade plattor.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Det mest hållbara lär vara att använda impregnerat NTR A virke. Dagens impregnering är en sorts koppasalt, och då kopplas är en. Ristämneni många jordar så kan den lilla mängd koppar som läcker ut vara ett bra tillskott.

Annars är alternativet att klä insidan med byggplast eller platonmatta, som innehåller andra ämnen som kan vara mer farliga än det som finns i tryckimpregnerat.

Att olja in virket med någon olja kan förlänga livstiden men, men kanske bara något enstaka år.

Att bränna virket fungerar på stolpar och ytterpanel. Tveksamt att det är värt tiden det tar att bränna alla sidor, för om du bara bränner insidan så kommer kanten längst ned att ruttna.

Så antingen så använder du runt irke, till exempel råspont, och byter allt var 5e år eller så bygger du med 45 mm reglar och byter var 10e.
Du kanske skulle läsa igenom ditt första stycke och redigera lite 😉

Kokt linolja på insidan. Lägg på första strykningen flödigt och sedan betydligt mer sparsamt de följande. Målet är att all olja ska oxidera.
Utsidan med linoljefärg.
Jag har linoljefärg på insidan men då odlar vi mest snabbväxande grönsaker eller pumpor vi inte äter.

5
Z z_bumbi skrev:
Kokt linolja på insidan. Lägg på första strykningen flödigt och sedan betydligt mer sparsamt de följande. Målet är att all olja ska oxidera.
Utsidan med linoljefärg.
Jag har linoljefärg på insidan men då odlar vi mest snabbväxande grönsaker eller pumpor vi inte äter.
Vad är skillnaden mellan linolja och linoljefärg som gör att du inte vill äta det som växt länge där det är linoljefärg?

Jag har gjort precis som du inte vill, tryckat med platonmatta på insidan.

Läste om någon som borde kunna vad den pratade om som menade på att eventuella dåligheter i platsen först ska läcka ur plasten, sedan faktiskt tas upp av växten, för att sedan ta sig till den delen som du faktiskt äter.
Och att skulle handla om så otroligt små mängder att det inte var lönt att bry sig.

Jag har underlagspapp på insidan av våra lådor o de har funkat bra.

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
5 50thomas skrev:
Vad är skillnaden mellan linolja och linoljefärg som gör att du inte vill äta det som växt länge där det är linoljefärg?
Jag har inte kollat upp pigmenten i färgen.

Som tidigare nämnt så förlänger papp livslängden……

Jag använde rester/spill av trädäcksbyggena till odlingslådor. Nu börjar de falla i bitar. Efter 19,5 år ... de har med 2 plankbredds höjd stått direkt på jorden.

Jag har endast använt lådorna till plantuppdragning - inte till ätbart.

yonna yonna skrev:
Jag använde rester/spill av trädäcksbyggena till odlingslådor. Nu börjar de falla i bitar. Efter 19,5 år ... de har med 2 plankbredds höjd stått direkt på jorden.

Jag har endast använt lådorna till plantuppdragning - inte till ätbart.
Antar att det var tryckimpregnerat virke då? Men ändå imponerande livslängd.
F Frsto skrev:
Kör dessa i metall. Finns i olika varianter och är nöjd. [länk]
Har funderat på sådana faktiskt, alternativt att göra någon form av murning.

MG_88 MG_88 skrev:
Har funderat på sådana faktiskt, alternativt att göra någon form av murning.
Jag har metallramar, vanliga pallkragar och (mest) fasta lådor av tryckt virke.
Det ser efter några år sämst ut med metalllådorna, det är tunn plåt och mycket rost trots att jag linoljade dem vid installation. Jag misstänker att de ger upp först.
Men jag har bara täckande markduk som går opp för att hindra rötter utifrån att komma in, inte för att skydda pallkragarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.