Timrat torp från 1907. Före 1984 avlägsnades ett par "stödben" i rad i tak konstruktionen i ena kattvinden på ena sidan. Takstolarna sitter med 145cm emellan sig. 2005 byttes takpannorna och kontroll gav att där stödbenen avlägsnats fanns inga spår av att taket satt sig eller dylikt. Timmerman va med vid takbytet och stödbenen bedömdes överkurs, varför jag nu överväger att avlägsna samtliga. Vad säger de lärde här som kan takkonstruktioner och timmerhus, är det safe att avlägsna "stödbenen"?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej. Det är för övrigt inga stödben utan delar av en gammaldags variant av treledsram. Mycket vanlig i ladugårdar förr. "Stödbenen" behövs för att stabilisera huset i sidled. Det som kan hända om du tar bort dem är att hela konstruktionen viker sig. Att det inte fanns några sättningar 2005 förstår jag fullkomligt. Det är inte heller det som är den stora risken. Lita inte på snickare när det gäller konstruktionsfrågor.
Huset är 9m långt och har 7st takstolar, varav de närmast gavlarna ligger dikt an dessa. Nu är nr 2 och 3, alltså 1,45 och 2,9m ifrån ena gaveln kapade på ena sidan. Hade gärna avlägsnat dom två på motstående sida också, och helst bägge på 4:e takstolen också, alltså den i mitten av huset. Typ halva husets längd hade då haft kvar dom och halva inte, samt en längst ut på gaveln i änden för halvan där de avlägsnas. Finns det sätt att ersätta dom på annat sätt annars?J justusandersson skrev:Nej. Det är för övrigt inga stödben utan delar av en gammaldags variant av treledsram. Mycket vanlig i ladugårdar förr. "Stödbenen" behövs för att stabilisera huset i sidled. Det som kan hända om du tar bort dem är att hela konstruktionen viker sig. Att det inte fanns några sättningar 2005 förstår jag fullkomligt. Det är inte heller det som är den stora risken. Lita inte på snickare när det gäller konstruktionsfrågor.
OK, det står 1-1 för/emot om överkurs med dessa bjälkar eller ej=behövs fler som tycker till.
De behövs...
På nåt sätt lär du hålla ihop väggarna det kanske inte kalvar direkt om du tar bort dem men du tar en risk som jag inte skulle ta.
Går väl att hålla ihop väggarna på annat sätt om du absolut vill ta bort stöden.
/ATW
På nåt sätt lär du hålla ihop väggarna det kanske inte kalvar direkt om du tar bort dem men du tar en risk som jag inte skulle ta.
Går väl att hålla ihop väggarna på annat sätt om du absolut vill ta bort stöden.
/ATW
Medlem
· Stockholm
· 4 489 inlägg
Det fungerar inte att räkna kunskap på det sättet ;-)T Träkåk skrev:Huset är 9m långt och har 7st takstolar, varav de närmast gavlarna ligger dikt an dessa. Nu är nr 2 och 3, alltså 1,45 och 2,9m ifrån ena gaveln kapade på ena sidan. Hade gärna avlägsnat dom två på motstående sida också, och helst bägge på 4:e takstolen också, alltså den i mitten av huset. Typ halva husets längd hade då haft kvar dom och halva inte, samt en längst ut på gaveln i änden för halvan där de avlägsnas. Finns det sätt att ersätta dom på annat sätt annars?
OK, det står 1-1 för/emot om överkurs med dessa bjälkar eller ej=behövs fler som tycker till.
Ta dit en erfaren timmerman på plats som kan avgöra. Du kanske kan ta bort några till men bäst är nog att låta bli.
Logiskt när man bara får lite hjälp på traven, tack. Snickarns uttalande om att att det va lugnt avsåg nog de två takstolar som stympats på ena sidan, inte att dessa bjälkar inte behövs alls i någon takstol. Det är dom motstående stöttorna för samma takstolar som redan saknar dessa på ena sidan som stör mest. Kan hålla ner ingreppet till att avlägsna den vertikala stöttan på även på andra sidan av takstolarna som redan saknar dessa på ena sidan. Innebär isåfall att 5st takstolar förblir kompletta och 2st helt saknar stabiliserande verkan i sidled. Under många år kan man säga att huset haft 86% av ursprunglig sidostabilitet av övervåningens längsgående väggar. Om föreslagen förändring utförs kvarstår 71%. Jag är inte konstruktör men rent generellt känns det som att timmerhus är mer överdimensionerade än så, eller? Att få någon att besöka är tyvärr inte lätt inom närmaste halvåret, vill gärna renovera i år, därför är detta forum så bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Okonventionell takbjälke?
Tak & Vind -
Skippa standardkök i Eksjöhus
Hustillverkare -
Staga upp hanbjälke för takkrok -- fungerar min idé?
Byggmaterial & Byggteknik -
Golvvärme, att snåla genom att skippa köksskåp, bra/dåligt?
Värme allmänt -
Söker slimmad lysrörsarmatur för badrum. Att fälla in i takbjälke.
Belysning