Byggahus.se

Ok med sand i bärgret eller ska jag byta till grus

1. N
    Medlem Nivå 4
    Jag har fått julspår i asfalten på garageuppfarten. Har varit och beställt betongsten och avjämnings sand.
    Plockade fram spätt och spade för att bända bort asfalten. Till min stora överraskning hittade jag inte ett avjämningslager och ett bärlager. Det enda som fanns under asfalten var ett 20 cm tjockt lager sand flytande på lera utan duk mellan.
    Kan jag jämna av sanden som borde vara välpackad och återanvända sanden som bärlager eller ska jag gräva upp sanden och strö ut den över min lermättade gräsmatta och beställa ett lass grus till ett nytt bärlager.
    Tillhör den skaran som inte har en bil så jag på smidigt sätt kan hämta en padda kan man för hand banka till gruslaget med en tjock träpåle
    Min granne fixade till sin garageuppfart med hjälp av engelska ambulerande plattsättare. Törs jag fråga grannen om han kollade vad som fanns under hans asfalt ”misstänker att han också har sand”. Tänkte föreslå att han om så är fallet reklamerar jobbet.
    Och hur mycket skall jag betala för att få 6 kubikmeter grus hemkört ca 2x 10 km Vilken sorts grus ska jag använda till betongsten ca 10 x 20 cm

2. S
    Medlem Nivå 5
    Sanden ska bort och ersättas med ett annat material förslagsvis 0-16 med ett lager 2-5 som du sätter stenen i.. Och duk i botten.

3. M
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Ingen expert men du måste sannolikt gräva bort ytterligare ca 20-30cm förutom de 20 cm sand om du ska köra/parkera bil på detta. Fyll med grövre grus ca 30cm och packa med en rejäl padda 200kg klassen innan finare 8/16 och sen 0/8 som du sätter stenen på. 20cm grus/bärlager på lerjord och sen sten på detta kommer garanterat orsaka nya hjulspår.

Redigerat 10 maj 2015 09:28