Jag har tänkt att lägga ett 14 mm parkettgolv på övervåningen i huset, flytande ovanpå limmade golvmattor från 60-talet. Det jag funderar på är hur det blir med det översta trappsteget som helt plötsligt blir ca 14-15 mm högre än de andra trappstegen. Rent spontant känns det farligt, är detta något som märks av, finns det nått alternativ? Är inte sugen på att ta bort plastmattorna (under dem är det en tunn masonitskiva, under den gammalt furugolv med spikar, etc, så utan att göra ett ordentligt ingrepp så kan man som inte få ner nivån något).

Huset är klassiskt 1+1/2-plans-hus med hel källare. Så trappen kommer upp till en hall, ifall detta spelar någon som helst roll.

Nån tanke kring detta?

I vårt hus la förra ägaren 15mm parkett ovanpå det gamla plastgolvet i köket och hallen som gränsar till trappan, kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på det översta steget alls.

Inte heller efter att jag tagit bort heltäckningsmatta+linoleummatta i trappen och då sänkt stegen ytterligare ett par mm. Så kör på du!

• Gilla
mafrost
  • Laddar…
Klä om trappan också med nya steg :-)

Tack för svaren, bra info Skyria!

Klicka: "Tyvärr" har jag redan renoverat trappen nyligen, så den vill jag inte röra, och även om man skulle göra det så skulle ju istället det nedersta steget bli ojämn höjd och det lär ju vara farligare?

Kan tillägga att jag även har små barn (2 och 6 år) som gått i trappen i drygt ett år nu sen vi flyttade in utan problem.

Enda olycka vi haft involverade en bil, men både tjejen och trappen klarade sig utan skråmor ;) ironiskt nog samma dag som jag skruvade bort trappgrinden för att komma åt att måla..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mafrost
  • Laddar…
Ännu bättre info, tack så mkt! Har en 1.5-åring och en 3-nånting-åring som har övervåningen egentligen så bra att veta att dom också tycker det funkar. Blir nog till att köra på det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.