Jag har en fråga angående isolering. Kan man använda cellplast under yttertak utan att försäkringsbolag etc blir irriterade?

Jag har sett att det kan bli brandrisk om man exempelvis har det på fasaden

Rubriken blev lite fel

Fixat!

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Fixat!
Vad har du fixat?
Rubriken handlar fortfarande om spotlights och inlägget om isolering.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Cellplast skall nog helst sitta bakom ett brandhärdigt material som t.ex. betong eller puts. Det lämpar sig dessutom inte i montage mellan reglar.

J justusandersson skrev:
Cellplast skall nog helst sitta bakom ett brandhärdigt material som t.ex. betong eller puts. Det lämpar sig dessutom inte i montage mellan reglar.
Ok, ingen cellplast i taket då. Varken yttertak eller innertak

Jag har 100 mm cellplast ovanpå yttertakets råspont.
Ovanför cellplasten ströläkt, bärläkt och betongpannor.
Huset byggt år 2010.

Ser inget problem med detta, och uppenbarligen har inte kvalitetsansvariga, besiktningsmän eller försäkringsbolag heller haft några invändningar.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har 100 mm cellplast ovanpå yttertakets råspont.
Ovanför cellplasten ströläkt, bärläkt och betongpannor.
Detta bör vara OK enligt BBR när det gäller ett småhus som har minst 8 meters avstånd till andra. Man bör dock vara medveten om risken för brandspridning om det brinner i närheten. Själv skulle jag inte välja den lösningen, även om det är en jättegod idé med ett utvändigt isoleringsskikt.

För mig är det enkelt, cellplast har alldeles för dåliga brandegenskaper för att få finnas i, utanpå eller ovanpå mitt hus. Möjligen i grunden, under betongsulan.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Cellplast är som bensin i fast form, ingen höjdare att ha i hus....

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Har man ett trähus så tycker jag cellplastens brandegenskaper är lite märkliga att haka upp sig på. Ett trähus brinner nog ner med eller utan cellplast om det fattar eld.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Där håller jag inte med. Det är stor skillnad på den mängd giftiga och lättantändliga brandgaser som cellplast avger, jämfört med trä. Har man sett vilken otrolig förödelse en brand i cellplast kan leda till, vill man helst undvika en sådan händelse.

Då är det nog värre med all skumplast, skumgummi och allt vad det kallas som vi har i våra möbler och madrasser inomhus.
Det är nog mest det som dödar oss vid brand, genom de giftiga gaser som avges.

Giftigt absolut, men ett trähus som fattar eld blir övertänt på 5-10minuter så man lär inte rädda ett sånt trots att det inte skulle innehålla nån cellplast.

Trä brinner absolut. Däremot har trä långt ifrån samma explosionsartade brandförlopp. Om en svetsloppa lägger sig mot en träfasad blir det i princip bara ett litet förkolnat märke, cellplast skulle däremot övertända hela fasaden inom sekunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.