5 184 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Ok med cellplast under yttertak? Försäkringsbolag/brandrisk
Sida 1 av 2
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Fixat!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Cellplast skall nog helst sitta bakom ett brandhärdigt material som t.ex. betong eller puts. Det lämpar sig dessutom inte i montage mellan reglar.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag har 100 mm cellplast ovanpå yttertakets råspont.
Ovanför cellplasten ströläkt, bärläkt och betongpannor.
Huset byggt år 2010.
Ser inget problem med detta, och uppenbarligen har inte kvalitetsansvariga, besiktningsmän eller försäkringsbolag heller haft några invändningar.
Ovanför cellplasten ströläkt, bärläkt och betongpannor.
Huset byggt år 2010.
Ser inget problem med detta, och uppenbarligen har inte kvalitetsansvariga, besiktningsmän eller försäkringsbolag heller haft några invändningar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Detta bör vara OK enligt BBR när det gäller ett småhus som har minst 8 meters avstånd till andra. Man bör dock vara medveten om risken för brandspridning om det brinner i närheten. Själv skulle jag inte välja den lösningen, även om det är en jättegod idé med ett utvändigt isoleringsskikt.KnockOnWood skrev:
För mig är det enkelt, cellplast har alldeles för dåliga brandegenskaper för att få finnas i, utanpå eller ovanpå mitt hus. Möjligen i grunden, under betongsulan.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Cellplast är som bensin i fast form, ingen höjdare att ha i hus....
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Har man ett trähus så tycker jag cellplastens brandegenskaper är lite märkliga att haka upp sig på. Ett trähus brinner nog ner med eller utan cellplast om det fattar eld.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Där håller jag inte med. Det är stor skillnad på den mängd giftiga och lättantändliga brandgaser som cellplast avger, jämfört med trä. Har man sett vilken otrolig förödelse en brand i cellplast kan leda till, vill man helst undvika en sådan händelse.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Då är det nog värre med all skumplast, skumgummi och allt vad det kallas som vi har i våra möbler och madrasser inomhus.
Det är nog mest det som dödar oss vid brand, genom de giftiga gaser som avges.
Det är nog mest det som dödar oss vid brand, genom de giftiga gaser som avges.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Giftigt absolut, men ett trähus som fattar eld blir övertänt på 5-10minuter så man lär inte rädda ett sånt trots att det inte skulle innehålla nån cellplast.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Trä brinner absolut. Däremot har trä långt ifrån samma explosionsartade brandförlopp. Om en svetsloppa lägger sig mot en träfasad blir det i princip bara ett litet förkolnat märke, cellplast skulle däremot övertända hela fasaden inom sekunder.