Hej!

Har en carport med tillhörande förråd på tomten. Skulle vilja isolera förrådet och sätta upp skivor. Det sitter dock stabiliserande regel på tvärs över alla väggar (se bild)

Min tanke är att dela av regeln, flytta in den i nivå med övrigt regelverk och sen skråspika den mot de befintliga horisontella reglarna.

Undrar bara om det har någon påverkan på byggnadens stabilitet?

ImageUploadedByByggahus.se1343569997.551390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden...

S
ja den påverkar stabiliteten. speciellt när du ej verkar ha stående regler förutom vid hörnen och öppningar.
men hur srort är förrådet?

Förrådet är på 7m2, 3,5x 2 ca.

Menar ju alltså inte att ta bort vindsträvorna (som jag lärt mig att det heter:)) utan snarare bygga in dem en bit...
Alternativet är kanske att sätta stående regel istället? Som du noterade finns det bara hörnreglar i den nuvarande konstruktionen!

/J

Ska du isolera så kommer du troligen att använda skivor på vardera sidan av isoleringen och det stagar upp väggen bättre än den strävan.

Protte

I och med att du sätter upp skivor så kommer du inte att behöva vindsträvan. Dock så måste du regla upp väggarna c/c 600.

Edit:protte hann före

prototypen skrev:
Ska du isolera så kommer du troligen att använda skivor på vardera sidan av isoleringen och det stagar upp väggen bättre än den strävan.

Protte
Såklart sätter Du skivor behövs inga snesträvor (kallar jag dom för)

Ok finemang,

Tack!

får återkomma med resultat senare, frun prioriterar av någon anledning omtapetsering av sovrum och arbetsrum före bygga arbetsbod! :)

/Johan

S
är det så litet så kan man med lätthet tabort strävorna. att bygga in dom regelverket skulle inte gett samma effekt.
skulle faktiskt gå att sätta cellplast och ha kvar strävan/(orna).
vad för skiver háde du tänkt?

Typ osb, plywood eller liknande.

Nåt som slog mig är kvaliteten på ytterväggen. Den är byggd av nån sorts spontad panel (typ Z-panel) som på sina ställen har krympt och det glipar.
Hur skulle man på bästa sätt åtgärda detta för att få det tätt och lämpligt för isolering? Blir ju ett lite större projekt om jag måste riva hela väggen och bygga upp den på nytt med "vanlig" ytterpanel...

Räcker det med vindpapp? (Från en som inget kan)

Ska du isolera väggen är det i princip ett måste att ha vindpapp. Syftet med isoleringen är ju att få luften att stå stoll och blåser det på bra och du saknar vindpapp så... ja, du förstår själv...

Ja, vindpapp absolut! Men rimligtvis måste det ju komma in en hel del vatten genom springorna i panelen. Kanske räcker att sätta råplan över skarvarna? Men då får jag ju ingen luftspalt...

Så mycket vatten kommer det inte in i springorna.
Montera vindpapp inifrån på de befintliga spikreglarna (de som panelen sitter spikade i), ev får du komplettera med någon mindre list mellan de för att få stöd för pappen.
Ta bort strävan.
Komplettera med stående reglar cc 60.
Isolera.
Montera godtycklig träskiva.

Tar du en vägg i taget är det lugnt med tanke på strävningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.