Byggahus.se
Hej!

Planerar utbygget och måste få till en lösning gällande dagvattnet från taket.
Bygger ut huset i vinkel (se skiss nedan) och det kommer påverka den befintliga dragningen av dagvatten (röd installation i bilden).
Jag tror att jag inte bara kan dra nya rör runt utbyggnaden och ansluta till befintligt i båda ändar pga av att jag inte får tillräckligt fall. Faller knappt ca 1cm/m i delen av sträckan som går under nybyggnaden vilken är 4,5 meter bred (faller alltså totalt ca 4cm på denna sträckan) och skulle jag gå runt så får jag samma fall fast på en sträcka av ca 15 meter.

Första frågan: Skulle det vara acceptabelt att få ett fall på 4cm på en sträcka av 15 meter för takavvattningen likt bild 1 nedan (nya rör i blått)?
Skiss av hus med planerad utbyggnad och ny dagvattenledning markerad i blått och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra frågan: Om inte, kan jag göra likt bild 2 nedan och helt enkelt dra ett nytt rör till slänten bakom huset där vattnet kan rinna fritt ut? Finns det något behov av att ha en brunn med sandfång när det inte finns något som riskerar att slamma igen nedströms (utöver röret självt)? Röret mynnar alltså ur slänten så vattnet rinner fritt ut från röret.
Skiss av husutbyggnad med markerade befintliga och föreslagna dagvattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagvatten är inga problem att lägga med 0-fall, det är dock viktigt att se till att det inte är bakfall.

Då det är ett fritt utlopp till dike finns det ingen anledning att sätta ett sandfång. Är det inte jättelångt till diket hade jag lagt ett nytt rör ut till diket.

Ett förtrydligande.
N NoOne2k skrev:
Dagvatten är inga problem att lägga med 0-fall, det är dock viktigt att se till att det inte är bakfall.

Då det är ett fritt utlopp till dike finns det ingen anledning att sätta ett sandfång. Är det inte jättelångt till diket hade jag lagt ett nytt rör ut till diket.
Det är ca 12-13 meter till slänten så det är ingen jättegrej. Kommer i samband med detta ändå lägga ner ett annat rör till slänten från framsidan huset för att dränera ett vattensjukt hörn på gräsmattan (vill dock ej dra det till husets dagvattensystem) så kommer behöva schakta upp den sträckan ändå.
Det var väl mest frågan kring om det fanns någon anledning till sandfång då jag inte gärna lägger en brunn i anslutning här (ska lägga en stensatt terrass så brunnslock går bort), men då känns det som att dra det direkt inte är några problem.

Andra som är av annan åsikt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.