Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Ok eller extremt dåligt att gjuta fast gjutrör

1. J
    Medlem · 247 inlägg

jerydh

Medlem
    Jag håller på och bygger ett plank. För att få stabilitet så vill jag gjuta fast plintarna i en liten sula. På inrådan i en annan tråd så har jag tänkt använda gjutrör istället för prefabplintar. Detta för att kunna fixa genomgående armering ifrån plinten in i sulan.
    Men, då uppstår nästa fråga. Min tanke var att gjuta plinten och sulan samtidigt eftersom jag ändå ska ha hit en betongbil. Men det innebär att gjutröret blir ingjutet i sulan. Funkar det eller är det en dålig idé? Det lär ju ruttna med tiden och kanske skapa ett litet glapp och risk att armeringen rostar. Eller överdriver jag?

Ett alternativ blir att gjuta plintarna själv och sedan skära bort pappröret innan sulan gjuts.

2. U
    Medlem · 790 inlägg
    Är det svårt att få rätt djup på plintarna, eller varför ska du ha en sula också?

3. J
    Medlem · 247 inlägg

jerydh

Medlem
    De kommer inte få tillräckligt mothåll från ena sidan eftersom jag inte kan fylla ända upp. Plintarna blir en del i en sorts stödmur där jag inte har möjlighet/förmåga att formgjuta. Min tanke är att sulan ger plintarna extra stabilitet och vridstyvhet.

4. H
    Medlem · 324 inlägg
    Vad ska du gjuta samtidigt, tänker att det är en risk att det går överstyr om du t.ex ska gjuta en platta och samtidigt börja rota med plintarna. Plattan lär ju "gå ifrån dig".
    Om du ska gjuta botten samtidigt som rören som sticker upp behöver du nog ha en skiva som lock på underdelen som går att skruva fast i formen. Då kan du såga till ett par plankor i samma rundning som röret och pressa fast det. Och fästa det hela i skivan som du har sågat ett hål i för röret. Du får även skruva i några montageskruv inifrån röret i plankorna.
    Det enda man vet med betong är att den trycker mer än man kan föreställa sig om man inte varit i gjutartagen tidigare.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 247 inlägg

jerydh

Medlem
    Jag tackar för svaret. Inser att du har helt rätt, att det riskerar att bli för många moment. Bättre att fokusera på plattan när det är dags för den. Jag kör plintarna separat imorgon så kan jag lossa gjutröret innan vi gjuter sulan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.