Hej, har några hantverkare hemma hos oss som drog golvvärme idag, såg efteråt att de sågade bort ca 10x10cm i en bärande balk på nedervåningen.
Undrar nu, då jag inte kan något om det, om det är ok eller riskerar det bärförmågan?

Bifogar bilder.

• Ca 10x10 cm avsnitt av bärande balk med insågat hål för installation av golvvärmerör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsågad del av en bärande balk med golvvärmerör installerade i närheten i ett hem.
    Skapa konto
Det kan vara ok. Det kan också vara risk för rejäla sättningar. har du bilder på mer avstånd? Ritningar? Eller en skiss på var detta är gjort.

även viktigt hur mkt av balken som är kvar

Tack så mycket för responsen.

Ungefär hälften är kvar av balken, så ca 10cm, "skadan" sitter i hörnet på en 120cm öppning, ovanför är det också en hallgång.

• Ritning av en husplan som visar en öppning markerad med röd pil, där en balk är skadad.
    Skapa konto
  • Skada på balk hörn ovanför dörröppning, med synlig skada och exponerad insida.
    Skapa konto
  • Delvis skadad balk i hörnet av en öppning i taket, med synlig struktur ovanför en dörr.
    Skapa konto
Balken har förlorat hälften av sin tvärkraftskapacitet och det är ett ottillåtet urtag enligt tränormen.

Det är aldrig OK att göra så. Personer utan rätt kompetens får överhuvudtaget inte göra håltagningar i bärande konstruktioner. Håltagningar i balkar bör ske i form av runda hål på lämplig plats och med lämplig diameter beroende på förutsättningarna. Jag skulle helst vilja se hela planritningen innan jag uttalar mig om skadans omfattning och konsekvenser. Min gissning är att balken måste återställas. De är helt klart ersättningsskyldiga.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för hjälpen. Tyckte själv, som lekman, att det var konstigt gjort, ville därför dubbelkolla det innan jag kontaktade min byggentrepenör, känner mig måttlig glad just nu.

Går det att återställa på något sätt eller måste hela balken bytas ut?

Bifogar våra planritningar.
Ska skicka iväg ett mejl till KA oxå.

• Planritning med måttangivelser av en lägenhet visande placering av rum som sovrum, bad, och balkong.
    Skapa konto
  • Planritning av en bostad med markerade synliga och dolda balkar i olika rum.
    Skapa konto
Av ritningarna framgår att det är de tvärgående väggarna som är bärande vilket är lite ovanligt. Den skadade balken måste ersättas, vilket inte bör vara omöjligt med hänsyn till att den inte är så lång. Inga håltagningar bör göras i så korta balkar. Man får gå runt problemen istället.

J justusandersson skrev:
Av ritningarna framgår att det är de tvärgående väggarna som är bärande vilket är lite ovanligt. Den skadade balken måste ersättas, vilket inte bör vara omöjligt med hänsyn till att den inte är så lång. Inga håltagningar bör göras i så korta balkar. Man får gå runt problemen istället.

Hej, tack för responsen. Balken går väl från yttervägg till yttervägg så bör väl vara 7.3m isf, brukar de kunna vara längre?

Pratade med projektledaren hos entreprenören och han ska titta på det imorgon och berätta hur de ska lösa det, han verkar iaf tro att de kan stabilisera det med plyfa och något med metall, uppfattade inte helt över telefon. Han ska lämna förslag imorgon iaf så får se vad han säger då.

Här trodde man att man säkrat för sådana misstag när man kollat upp betygen på företaget på internet, vilka alla har varit väldigt bra betyg och fått dom rekommenderade av en man känner där de gjort liknande tillbyggnad :P

Ska man gå efter ritningen är balken inte så lång. Godta inget annat än ett byte. Urjackningen verkar dessutom ligga nära ett upplag. Den tekniska kompetensen brukar finnas hos ledande personer i företaget. Det gäller att kunna kommunicera den till de som ska göra jobbet också.

Tack för all hjälp.
Ringde till Götenehus som byggt huset och fick hjälp av en av deras konstruktörer, max belastningen efter kapningen låg nu på 104%, vilket betydde att om vi har fest på övervåningen och alla står i korridoren så finns det en risk att den går av, dock sa han att då har dom tagit i ganska mycket i sina beräkningar. Så vi behöver som tur väl bara göra en ordentlig förstärkning. Glad för det annars hade de behövt montera ner hela vår ventilation m.m.

Som sagt, stort tack för all respons, har även skällt på min projektledare över det hela och sagt att detta är oacceptabelt utfört, han påstår ju att hantverkarna fattade beslutet själva utan att rådfråga någon och att de gjorde det av estetiska skäl, tippar att de hädanefter inte kommer fatta fler dumma beslut.

Stort eloge till Götenehus också som alltid är trevliga och ställer upp på frågor fastän det är flera år sedan de byggde vårt hus. Om någon funderar på att de ska ha dom som husleverantör kan jag bara säga att vi är supernöjda med dom och all kontakta vi haft med dom, tror jag minst fått hjälp av dom fem gånger under vår tillbyggnad, allt från var de köpt materialet för 7 år sedan till att få ritningar, energideklarationer, markundersökningar m.m.

• Gilla
PatrikJo och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.