P pmd skrev:
Det håller jag inte med om. Claes är ofta kritisk mot stat och kommun men det är inte samma sak som samhället.
På t ex socialdemokratiska betyder "samhället" vanligen stat, kommun och region. (Public serviceföretagen kan få vara med också det är ju också en bransch av staten även om det inte drivs i myndighetsform.) När företrädare för borgerligheten pratar om "samhället" så tänker man sig ofta det betydligt större civilsamhället och ibland t o m exkluderar de stat och det kommunala ur resonemanget. Har med politisk ideologi att göra. Det får man lära sig om man läser en grundkurs i statsvetenskap - rekommenderas!

Min syn är att få saker är perfekta och även om vi internationellt sett och historiskt sett har ett väldigt högfungerande samhälle (i båda betydelserna ovan) så finns ingen anledning att skönmåla eller ljuga kring hur det fungerar och har uppstått, att enkla krassa mänskliga nästan alltid motiv ligger bakom. Ofta maktkamp och slumpen. Klart att en sådan krass beskrivning av omständigheterna kan provocera den som har medvetna eller omedvetna motiv att ljuga om saken, t ex den som håller något eller någon väldigt högt och kärt. Då vill man vanligen inte exponeras eller att andra exponeras för den krassa verkligheten bakom varför något är som det är. Det upplevs riskera det man håller högt tänker man, bättre att ljuga.

Jag har istället personligheten som gör att jag gärna helst av allt vill prata om just varför något är som det är - det är livets krydda att förstå och att få in ljuset i de dunkla hörnen.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Njae, Jesus blev korsfäst av romarna eftersom han var en upprorsmakare. Korsfästning var en romersk avrättningsmetod, inte en judisk.
Han blev först arresterad och dömd till döden av Sanhedrin (Stora rådet) för att vara en falsk profet och hädare.

Rådet kunde dock inte verkställa domen utan måste överlåta det till Romarna som styrde.

Sanhedrin tog honom till Pilatus som dömde honom till döden eftersom jesus påstod sig vara kung över Judarna ( förräderibrott).

Om sanhedrin inte hade arresterat jesus för hädelsebrott hade inget hänt.

I de judiska ledarnas ögon, när Jesus påstod sig vara Guds son, förolämpade han Gud. Hädning togs på största allvar och straffet var döden genom stening. Efter att Jesus arresterats ställdes han inför rätta av Sanhedrin . Detta var judarnas högsta styrande råd.
Men dom har svårt att hålla ihop historien (det viktigaste som hänt mänskligheten någonsin) utan det spretar vilt.
Det i sig är ju inte konstigt eftersom berättelserna skrev långt efter de påstådda händelserna och ingen av de anonyma berättarna ( de kallas för Mathew, Mark, Luke, John) var ögonvittne.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sanhedrin_trial_of_Jesus#Narrative_comparison

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
A screenshot of a forum post discussing whether it is appropriate to mow the lawn on Good Friday, mentioning religious context.
Dramatisk vändning på ett gräsklipparäventyr tänkte jag. 😮

• Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Dramatisk vändning på ett gräsklipparäventyr tänkte jag. 😮
Man måste förstå vad långfredagen är för att förstå frågan.😇

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nu får det vara nog med Israel och Hamas. Håll er till att diskutera gräsklippning på långfredagen tack!
/Moderator

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Då återgår vi till gräsklippning efter detta intressanta men obehagliga sidoskutt.

För min del tycker jag att det vore trevligt med åtminstone en fridfull dag per år. Så varför inte ta långfredagen som fram tills nyligen varit respekterad som dag för att tänka på Kristi korsfästelse. Själv bryr jag mig inte ett jota om den saken, men att det var en dag av lugn, det gillade jag mycket.

• Haha
returen
  • Laddar…
Nissens
P Parkeringsvakten skrev:
En sak som ofta slår mig när det gäller Israel och palestinina är att hade båda sidor inte varit så jäkla religiösa av sig så skulle de kunnat bo tillsammans. En hopslagning skulle kunna bli liknande öst och västtyskland.
Ja, religioner har orsakat och orsakar otroligt lidande…

För att återgå till ämnet, så är det inte så dumt med en fridfull långfredag, fri från störande moment oavsett om man är religiös eller inte.

Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
Eg hev ikkje harm på ei hedningakrok
eg lev ikkje livet mitt etter ei bok

Så heter det i en norsk sångtext. Leva och låta leva. Jag arbetar när arbetet behöver göras och låter de religiösa leva på sitt vis.

• Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Vad menas med det uttrycket då? Han fick givetvis aldrig någon hjälp av Gud med hört.

Jobbade han söndagar också?
Grannarna i socknen tyckte att vi var ogudaktiga som höll på med höbärjning eller liknande på söndagar för då skulle man gå i kyrkan.
Det var då pappa svarade på detta sättet. Helt rätt tycker jag fortfarande drygt 50 år senare. Vissa saker måste göras när man måste, andra kan man ta senare, men på en liten bondgård med djur kan vad som helst inträffa så det som är gjort slipper man göra imorgon

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Tack för alla svar. Över 500😀
Jag kommer troligtvis att fortsatta att fixa i trädgården på långfredagar. Känner att det är omöjligt att göra alla nöjda hela tiden.
Det är väl inte många sådana dagar på året tänker jag, eller hur menar du?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Eg hev ikkje harm på ei hedningakrok
eg lev ikkje livet mitt etter ei bok

Så heter det i en norsk sångtext. Leva och låta leva. Jag arbetar när arbetet behöver göras och låter de religiösa leva på sitt vis.
Det kan man ju faktiskt skriva under på.

Nissens Nissens skrev:
Radhus har väl rätt små gräsmattor, så problemet borde ju vara mindre också tänker jag.
Nja, vi bor ju även väldigt nära varandra och även om tomten är lite mindre (dock har vi rätt stora tomter) än villor så växer gräset lika fort dvs behöver klippas lika ofta..

Nissens
M Mizan2be skrev:
Nja, vi bor ju även väldigt nära varandra och även om tomten är lite mindre (dock har vi rätt stora tomter) än villor så växer gräset lika fort dvs behöver klippas lika ofta..
Ja, men det tar typ 10 minuter att klippa i stället för kanske en timma i en villaträdgård. Det är en viss skillnad.

En normal villaträdgård på max 1000 kvm tar väl snarare 20 minuter att klippa med handjagare, så egentligen är hela tråden meningslös för att ingen i tätbebyggt område har anledning att använda någon gräsklippare som låter nämnvärt. Är man gammal skröplig pensionär finns billiga batteriklippare också om man inte vill gå hela vägen till robot

A ajn82 skrev:
En normal villaträdgård på max 1000 kvm tar väl snarare 20 minuter att klippa med handjagare
Offererar du dina tjänster? Jag slår till direkt i så fall! 😉

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.