S
I IconicMoose skrev:
Mycket gissningar och antagen från din sida!
Vad skulle vara gissningar.
Pratar du om min rätt att avvisa personer från min tomt så är det ingen gissning. Det har jag rätt till.
Pratar du om att jag tycker att dörrknackare är lika illa oavsett dom försöker kränga "guds ord" eller överprisade larmlösningar så är det ingen gissning. Det är en åsikt.
Pratar du om att jag skall vara fri att slippa att någon försöker tvinga mig att åtlyda några guds bud så är det ingen gissning. Det är något som kallas religionsfrihet som innebär att man har rätt att tro på vilken gud man vill eller som i mitt fall att jag har rätt att låta bli att tro på att det satt någon sagofarbror i himlen som skapade jorden eller att det skulle vara en synd att bära kläder i blandade textilier.

Det enda som var en gissning var huruvida du skulle bli kränkt av mitt inlägg och baserat på att du blev kränkt av det tidigare inlägget som inte ens var riktat till dig så var det en ganska kvalificerad gissning.
Eller var det något annat du ansåg att jag gissade om.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
S
I IconicMoose skrev:
Vilken tråd det blev!

Om jag startar en tråd, t.ex. "Bör jag låta bli att klippa gräset? Min granne jobbar natt och ligger och sover." Då vill jag ha svar från min granne, eller från andra som jobbar natt och kan sätta sig in i situationen. Inte från folk som har en massa egna åsikter utan att ha med saken att göra. Därför tänkte jag det passade bra att jag, som kristen, svarade i tråden. Att flera sedan tar illa upp för att jag försvarar min rätt att uttrycka mina övertygelser är ju olyckligt.
Där får man skilja på vad lagen säger och vad som är folkvett.
Lagen gör ingen som helst skillnad på om det är söndag eller långfredag eller någon annan helgdag jämfört med vardagar.
Det enda lagen säger är att man ska undvika att föra oväsen för att inte i störa sina grannar tidiga morgnar, sent på kvällen eller på nätterna.
Dagtid är det alltså ur juridiskt hänseende helt OK att klippa gräset eller något annat.

Vad gäller folkvett så är det ju naturligtvis så att om jag vet att grannen ska jobba natt och ligger och sover så kanske jag avvaktar med klippningen av den anledningen för att ta hänsyn. Eller åtminstone att jag börjar klippa den del som är längt ifrån grannen.
Men det är ju inte säkert att det går att ta hänsyn till sådana saker heller.
Om grannen jobbar konstant natt och därmed sover varje dag så innebär det ju att jag skulle bli tvungen att kllippa gräset på nätterna och det blir inte snällt mot resterande grannar.

Men där är ju en gräsklippare betydligt mindre störande än om någon spelar väldigt hög musik.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Han uttryckte inget som var det minsta förminskande för kristna.
Jo det gjorde han, men det vill ju inte du erkänna eftersom du håller med honom.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det gjorde han, men det vill ju inte du erkänna eftersom du håller med honom.
Då får du nog förklara vad som var kränkande eller förminskande.

Vad gäller att vi har rätt att slippa att andra försöker påtvinga dig sin tro eller tvinga dig att åtlyda deras guds påbud så är det ju helt sant och något som regleras av religionsfriheten vi har i Sverige.
Påståendet att den Svenska kulturen är relativt kraftigt färgad av historiken som protestantiskt kristen nation är inget förminskande. Det är ett faktum.

Så vad var det som var förminskande. Jag fattar uppriktigt sagt inte så upplys mig.

I IconicMoose skrev:
Då vill jag ha svar från min granne, eller från andra som jobbar natt och kan sätta sig in i situationen. Inte från folk som har en massa egna åsikter utan att ha med saken att göra.
Fast då är kanske inte ett diskussionsforum rätt väg för dig att gå. Här får man nog som trådstartare acceptera att diskussionen kan driva iväg åt både det ena och åt det andra hållet och att merparten av de inlägg som görs i den tråd man startar kanske inte känns relevanta. Men får man några inlägg som hjälper en är det trots allt några inlägg mer än man fått om man inte startat tråden och det kanske är gott nog?

Alfredo Alfredo skrev:
Fast då är kanske inte ett diskussionsforum rätt väg för dig att gå. Här får man nog som trådstartare acceptera att diskussionen kan driva iväg åt både det ena och åt det andra hållet och att merparten av de inlägg som görs i den tråd man startar kanske inte känns relevanta. Men får man några inlägg som hjälper en är det trots allt några inlägg mer än man fått om man inte startat tråden och det kanske är gott nog?
Absolut.

Jag menade bara att jag ansåg mig lämplig att svara i tråden. Jag passade också på att kommentera alla, enligt mig, onödiga kommentarer som på ett eller annat sätt klankar ner på kristna och andra troende. Det visade sig bara leda till mer av samma vara så det gick inte riktigt som jag föreställt mig. 😅

• Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
Absolut.

Jag menade bara att jag ansåg mig lämplig att svara i tråden. Jag passade också på att kommentera alla, enligt mig, onödiga kommentarer som på ett eller annat sätt klankar ner på kristna och andra troende. Det visade sig bara leda till mer av samma vara så det gick inte riktigt som jag föreställt mig. 😅
Det kan inte vara så att du då kanske har gjort en felbedömning kring hur stort stöd din position har i det samtida svenska samhället och att när du reagerade över min beskrivning hur praktiserande kristna ses i stort i det svenska samhället i själva verket var korrekt? Även om du önskar att synen var en annan och att stödet var mycket större?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
onödiga kommentarer som på ett eller annat sätt klankar ner på kristna och andra troende.
Jag håller med om att det inte finns någon anledning att "klanka ner". Samtidigt måste man väl även få diskutera religion? Och diskuterar en djupt troende religion med en helt "otroende" är det kanske naturligt att det är så väldigt olika åsikter som möts att det blir svårt att föra en diskussion utan att någon tar lite illa vid sig. Även om det naturligtvis vore önskvärt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan inte vara så att du då kanske har gjort en felbedömning kring hur stort stöd din position har i det samtida svenska samhället och att när du reagerade över min beskrivning hur praktiserande kristna ses i stort i det svenska samhället i själva verket var korrekt? Även om du önskar att synen var en annan och att stödet var mycket större?
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med om att det inte finns någon anledning att "klanka ner". Samtidigt måste man väl även få diskutera religion? Och diskuterar en djupt troende religion med en helt "otroende" är det kanske naturligt att det är så väldigt olika åsikter som möts att det blir svårt att föra en diskussion utan att någon tar lite illa vid sig. Även om det naturligtvis vore önskvärt.
Jag menar det Alfredo skriver, att det inte finns någon anledning att klanka ner.

Mina inlägg har aldrig handlat om hur troende ses i samhället, eller hos individer på byggahus. Min avsikt har bara varit att försöka säga att man inte alltid måste uttrycka sin åsikt, när den kanske påverkar andra utan att tillföra något till diskussionen.

• Haha
returen
  • Laddar…
S
I IconicMoose skrev:
Absolut.

Problemet är väl att många troende anser att de har rätt att skriva saker för religion eller mot att vara icke troende och det skall vara så samtidigt som man anser att man inte får skriva saker mot religion.
Dvs det är ganska vanligt förekommande att troende av olika trosuppfattningar anser sig ha rätt att uttrycka sin tro men vi som inte tror har inte samma rätt att uttrycka vårt avståndstagande till religionen.

Det måste vara en tvåriktad yttrandefrihet.

Och det är också här som man måste beakta vad yttrandefriheten och åsiktsfriheten betyder.
den betyder att jag (eller du) har rätt att uttrycka vår åsikt även om den kan riskera att uppfattas som kränkande för någon annan. Men den innebär inte att du, jag eller någon annan har rätt att slippa kommentarer som vi uppfattar som kränkande.
Jag har rätt att uttrycka min åsikt även om den kränker dig liksom du har rätt att uttrycka din även om jag anser mig kränkt. Undantaget om det blir så grova påhopp att det betraktas som ärekränkning eller förtal eller liknande.

Och uttrycker man sin åsikt i ett forum så får man acceptera att det finns dom som inte håller med om den åsikten och argumenterar emot eller uttrycker åsikter som man inte håller med om.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Problemet är väl att många troende anser att de har rätt att skriva saker för religion eller mot att vara icke troende och det skall vara så samtidigt som man anser att man inte får skriva saker mot religion.
Dvs det är ganska vanligt förekommande att troende av olika trosuppfattningar anser sig ha rätt att uttrycka sin tro men vi som inte tror har inte samma rätt att uttrycka vårt avståndstagande till religionen.

Det måste vara en tvåriktad yttrandefrihet.

Och det är också här som man måste beakta vad yttrandefriheten och åsiktsfriheten betyder.
den betyder att jag (eller du) har rätt att uttrycka vår åsikt även om den kan riskera att uppfattas som kränkande för någon annan. Men den innebär inte att du, jag eller någon annan har rätt att slippa kommentarer som vi uppfattar som kränkande.
Jag har rätt att uttrycka min åsikt även om den kränker dig liksom du har rätt att uttrycka din även om jag anser mig kränkt. Undantaget om det blir så grova påhopp att det betraktas som ärekränkning eller förtal eller liknande.

Och uttrycker man sin åsikt i ett forum så får man acceptera att det finns dom som inte håller med om den åsikten och argumenterar emot eller uttrycker åsikter som man inte håller med om.
Precis som jag skrev i inlägg #56..

Jag försöker, än en gång, bara påpeka att vissa inlägg är onödiga. Inte olagliga, utan olämpliga.

• Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S
I IconicMoose skrev:
Precis som jag skrev i inlägg #56..

Jag försöker, än en gång, bara påpeka att vissa inlägg är onödiga. Inte olagliga, utan olämpliga.
Och jag hävdar att det inlägg av Claes som du kommenterade inte alls var olämpligt utan tvärtom faktiskt anknöt till trådens ämne.

tråden handlade om huruvida det var OK att klippa gräset på långfredagen. Claes inlägg statuerade bland annat att man inte har rätt att påtvinga någon annan sin religion eller sin religions sedvänjor. Dvs jag som icke troende behöver inte anpassa mig för att kristendomen säger att en bok påstår att man inte skal utföra arbete på långfredagen.

Det är inte på något sätt en kontroversiell åsikt. Om du har åsikter om den så kan du börja med att bråka med alla livsmedelsaffärer och andra handlare som envisas med att ha öppet och tvinga sina medarbetare att arbeta.
Snöar det på juldagen så kommer jag att skotta snö oavsett om det dessutom råkar vara på en söndag den infaller.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
Jag menar det Alfredo skriver, att det inte finns någon anledning att klanka ner.

Mina inlägg har aldrig handlat om hur troende ses i samhället, eller hos individer på byggahus. Min avsikt har bara varit att försöka säga att man inte alltid måste uttrycka sin åsikt, när den kanske påverkar andra utan att tillföra något till diskussionen.
Så din ståndpunkt är mer att bara det faktum att vi nu har detta utbyte gör att kristna klankas ned på. Och dessutom utan att diskussionen tillförs något. Eller i korthet: frågan om religion ska vara tabu så mår alla bäst. Don't ask, don't tell.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så din ståndpunkt är mer att bara det faktum att vi nu har detta utbyte gör att kristna klankas ned på. Och dessutom utan att diskussionen tillförs något. Eller i korthet: frågan om religion ska vara tabu så mår alla bäst. Don't ask, don't tell.
Nja. Eller så menar han att eftersom frågan gällde en kristen högtid och han är kristen så får han uttala sig i frågan men eftersom du inte är troende och argumenterar för att det inte har någon betydelse för gräset att det råkar vara påsk så får du inte ha en åsikt i frågan.
Icke troende får inte ha åsikter om kristna högtider.
Enkelriktad yttrandefrihet med andra ord. Eller rättare sagt. Han känner sig kränkt av det du skriver och har missuppfattat yttrandefrihet och förstår inte att det inte betyder att man får acceptera att andra säger sådant man själv kanske uppfattar som stötande.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
jag försöker, än en gång, bara påpeka att vissa inlägg är onödiga. Inte olagliga, utan olämpliga.
Vem är du att avgöra vad som är lämpligt eller ej?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.