35 250 läst · 602 svar
35k läst
602 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Det är ju bara löjligt detta att man inte kan kritisera Israels bombning och urskillningslösa dödande av civila utan att man ses som antisemitist..
Ser ingen som har försvarat Hamas det dom gjorde var vidrigt och oförsvarligt, men hur länge och framför allt hur många oskyldiga ska Israel få mörda innan ni anser att det är någ 10 tusen? 100 tusen? eller alla?
Sedan ska man inte förglömma att Israel blockerar så gott som all humanitär hjälp till Gaza bara detta borde räcka för att resterande delar av världen ska ingripa och få slut på detta..
Ser ingen som har försvarat Hamas det dom gjorde var vidrigt och oförsvarligt, men hur länge och framför allt hur många oskyldiga ska Israel få mörda innan ni anser att det är någ 10 tusen? 100 tusen? eller alla?
Sedan ska man inte förglömma att Israel blockerar så gott som all humanitär hjälp till Gaza bara detta borde räcka för att resterande delar av världen ska ingripa och få slut på detta..
Har någon sagt att du inte får kritisera utan att kallas antisemit?Bicmac skrev:
Det är ju bara löjligt detta att man inte kan kritisera Israels bombning och urskillningslösa dödande av civila utan att man ses som antisemitist..
Det finns flera aspekter av oskyldiga offer. Enligt krigets lagar ska en militär operation vara proportionerlig, dvs vissa civila offer är godtagbart om ett större militärt mål bekämpas. Om militära mål göms i civil infrastruktur blir detta besvärligt och det finns olika uppfattningar om i vilken mån detta sker.
Kanske detta tar slut när gisslan släpps?
Vilken vettig människa försvarar bombningar av sjukhus, flyktingläger, skolor som Israel systematiskt bombar och förstör med sina marktrupper..P Pin skrev:Har någon sagt att du inte får kritisera utan att kallas antisemit?
Det finns flera aspekter av oskyldiga offer. Enligt krigets lagar ska en militär operation vara proportionerlig, dvs vissa civila offer är godtagbart om ett större militärt mål bekämpas. Om militära mål göms i civil infrastruktur blir detta besvärligt och det finns olika uppfattningar om i vilken mån detta sker.
Kanske detta tar slut när gisslan släpps?
Det är naturligtvis inte ok att bomba eller attackera sjukhus detta strider dessutom mot internationell humanitär rätt som du säkert redan visste..
Om du systematiskt gömmer militär personal och vapen på dessa platser så kan de komma att bombas systematiskt, helt i linje med internationella överenskommelser. Precis som jag skrev nyss.Bicmac skrev:
Håll dig till sakfrågan tack utan att antyda vem eller vilken åsikt som inte är vettig. Det är ju precis detta som skapar dessa konflikter, att inte kunna eller vilja se andra sidan av myntet.
Jag undviker att ta ställning här utan försöker ge det andra perspektivet.
Att dom gör det ger dom inte rätten är det så svårt att förstå!P Pin skrev:
Nej.P Pin skrev:
Ja tar man ställning så får man stå för det!P Pin skrev:
https://www.rodakorset.se/var-varld/krigets-lagar/vad-ar-krigets-lagar/folkratten-och-regler-i-krig/Bicmac skrev:
Om du läser på länken eller andra ställen om krigets lagar ser du vad som gäller. Du skriver endast om ena halvan, den humanitära rätten, men du förbiser den militära nödvändigheten. Civila förluster ska minimeras och vara proportionerliga mot militära vinster.
Du fortsätter din argumentation med att skriva att jag har svårt att förstå, när du själv har en förutbestämd position och inte är mottaglig för argument och fakta om vad som faktiskt gäller. Du har inte gett några som helst hänvisning eller källor utan det är dina känslor som talar. Och jag förstår dig, krig är aldrig trevligt och ska undvikas. Men tex Ukraina måste väl försvara sig mot Ryssland, eller vad anser du om det?
Jag kommer inte att fortsätta argumentera med dig som rättfärdigar mördande av civila ingenstans i länken står det att det är ok att bomba sjukhus så det är ett helt enkelt en lögn..P Pin skrev:[länk]
Om du läser på länken eller andra ställen om krigets lagar ser du vad som gäller. Du skriver endast om ena halvan, den humanitära rätten, men du förbiser den militära nödvändigheten. Civila förluster ska minimeras och vara proportionerliga mot militära vinster.
Du fortsätter din argumentation med att skriva att jag har svårt att förstå, när du själv har en förutbestämd position och inte är mottaglig för argument och fakta om vad som faktiskt gäller. Du har inte gett några som helst hänvisning eller källor utan det är dina känslor som talar. Och jag förstår dig, krig är aldrig trevligt och ska undvikas. Men tex Ukraina måste väl försvara sig mot Ryssland, eller vad anser du om det?
Ömkar dig en fortsatt trevlig dag.
Nej det omnämns naturligtvis inte specifikt. Det är övergripande principer som styr detta och det är en bedömning från fall till fall.Bicmac skrev:
Nu är du där igen och tillskriver mig åsikter och kallar mig lögnare.
Du måste se helheten när kombattanter blandar sig med civila.
Vi avslutar diskussionen, som är ett bra exempel på varför konflikter inte blir lösta.
Jag lastade stockar och körde dem med traktor genom två byar till sågen på långfredagen.
Det som behöver göras skall man göra när det finns möjlighet.
Att käftas om det är lika meningslöst som att käftas om Gazakriget där det enda sättet att få fred är att släpa både israeliska regeringen och Hamasledningen till Haag och döma dem enligt samma lagar och bura in de dömda i samma fängelse.
Det som behöver göras skall man göra när det finns möjlighet.
Att käftas om det är lika meningslöst som att käftas om Gazakriget där det enda sättet att få fred är att släpa både israeliska regeringen och Hamasledningen till Haag och döma dem enligt samma lagar och bura in de dömda i samma fängelse.
Du är som en blodigel som inte förstår sitt eget bästa, sorgligt men sant..P Pin skrev:Nej det omnämns naturligtvis inte specifikt. Det är övergripande principer som styr detta och det är en bedömning från fall till fall.
Nu är du där igen och tillskriver mig åsikter och kallar mig lögnare.
Du måste se helheten när kombattanter blandar sig med civila.
Vi avslutar diskussionen, som är ett bra exempel på varför konflikter inte blir lösta.
”Är det tillåtet att bomba sjukhus? Nej. Krigets lagar slår fast att sjukvårdspersonal, patienter, sjuktransporter och sjukhus ska skyddas. Sårade och sjuka måste tas omhand.”
https://www.rodakorset.se/var-varld/krigets-lagar/vad-ar-krigets-lagar/
Du glömde tillfoga texten som fans ovanför länken som redogör detta, de flesta EU länder har fördömt detta vidriga krig Israel för..
Hur blev det med att inte fortsätta argumentera?? Denna tråden är redan så OT att det räcker nu. Bättre att starta en ny tråd om det ska diskuteras vidareBicmac skrev:
Du är som en blodigel som inte förstår sitt eget bästa, sorgligt men sant..
”Är det tillåtet att bomba sjukhus? Nej. Krigets lagar slår fast att sjukvårdspersonal, patienter, sjuktransporter och sjukhus ska skyddas. Sårade och sjuka måste tas omhand.”
[länk]
Du glömde tillfoga texten som fans ovanför länken som redogör detta, de flesta EU länder har fördömt detta vidriga krig Israel för..
Så, då slår vi fast.
Ja, det är ok att klippa gräset på Långfredagen.
Dock inte om man är bokstavstroende. Som sådan äger man också rätten att stena någon som gör det. Dock inte under sabbaten då stening räknas som arbete.
Har vi nått konsensus?
Ja, det är ok att klippa gräset på Långfredagen.
Dock inte om man är bokstavstroende. Som sådan äger man också rätten att stena någon som gör det. Dock inte under sabbaten då stening räknas som arbete.
Har vi nått konsensus?
Kan tycka att bor man vid en kyrka, eller någon annan aktivitetsbaserad miljö, så är det självklart att ta hänsyn till sin granne. Detta oavsett om det är långfredag eller när det är.