Byggahus.se

Ok att ha vindpapp i innerväggar ?

1. I
    Medlem Nivå 6
    Hej...

Vi håller på att göra om i våran tvättstuga och istället för nån tapet lr liknande så tänkte vi ha panel på väggen... Eller liggande klyvsida som man sätter med ca 5 mm mellanrum som sedan målas....

Ni till frågan... Är det ok att ha vindpapp bakom "panelen" ? Det är ju ett enkelt och snyggt sätt att få en svart bakgrund till plankorna... Samma sak är planerat i taket...

Finns det nå regler eller problem som förhindrar detta ? Tänkte mest på brandrisk eller dylikt då pappen kommer ligga runt några spots i taket...

Eller finns det nåt annat material som lämpar sig bättre åt detta ?

Kom gärna med synpunkter och dumförklaringar :)

mvh

2. J
    Medlem Nivå 15
    Vad gäller brandrisk och så vet jag inte, men jag skulle tro att det finns en risk för lukt. Pappen luktar ju lite asfalt eller vad det nu är.

3. I
    Medlem Nivå 6
    hmmm jag luktade på pappen och jag kände inga större dofter, men det är ju svårt att veta innan allting är uppe
    ...
    Nån som vet nåt annat material som är svart som man kan sätta bakom "panelen" ??

4. Ä
    Medlem Nivå 2
    Jag har sett snickare göra precis som du tänkte så det är nog inga större problem.

5. I
    Medlem Nivå 6
    tackar ;)

idag åker det upp iaf... blir lite annorlunda i taket pga spottarna, där lägger jag endast remsor av vindskyddet så det precis täcker glipan mellan plankorna... allt för att vara på den säkra sidan :)

mvh

6. Saxpy
    Medlem Nivå 9
    Jag har satt vindpapp på insidan som du beskriver och det har funkat bra utan lukt...

7. perra i skogen
    Medlem Nivå 6
    svartmålad masonite funkar oxå väldigt bra