Byggahus.se

Ok att göra så här?

1. B
    Medlem Nivå 7
    Hej,
    Sladden till taklampan visade sig vara för kort och jag undrar om det är ok (godkänt) att skarva (blå till blå och brun till brun) mha ubåt till respektive och lägga i en kabelkanal mot taket?

/N

Redigerat 25 jan 2015 21:41
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    • Laddar…
  3. E
    Medlem Nivå 5
    Jag TROR att det är ok ifall kabelkanalens lock skruvas fast eller på annat sätt kräver verktyg för att man skall komma åt ledarna.

Är det en lång sladd det handlar om? Annars skulle jag byta sladden så man får en i rätt längd, blir klart snyggast också.

4. B
    Medlem Nivå 7
    Det är en sån självhäftande kabelkanal som man trycker fast ena långsidan av locket för att stänga. Kabeln är kanske totalt dryga tre meter från kontakten i taket till lampan.

5. E
    Medlem Nivå 5
    Som sagt, tror inte det är ok att skarva med en sån. Hoppas du får ett svar från någon som VET.

6. B
    Medlem Nivå 7
    Kanske ska byta ubåten mot en sån här?

image.jpg

• Laddar…
  7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Svar nej, enkelisolerade ledare får inte vara berörbara, ska gömmas bakom lock.
    Byt sladd eller använd en skarvdosa som denna:

8. B
    Medlem Nivå 7
    Tack bo för ditt svar. Gissar att din bild visar samma som min ovan?

De fyra skruvarna under locket som håller fast kablarna är det en sk dragavlastning?

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja.

10. B
    Medlem Nivå 7
    Passar på att ställa en till fråga;

Sladden har en brun och en blå ledare. Kontakten på sladden har två stift plus jord och "passar" i uttaget i taket som har två hål plus extra stift (jordpinne?). Borde inte lampsladden därmed egentligen ha tre ledare? Brun,blå + jord?

11. MugAssMaz
    Självbyggare · Nivå 11
    Troligtvis dubbelisolerad.

12. J
    Medlem · Nivå 6
    typsymb_skydd2.gif

Finns denna symbol på lampan så ska den inte jordnas.

13. B
    Medlem Nivå 7
    Ah ok. Jamen bra den fanns.

Gissar att om den inte funnits hade man varit tvungen att jorda höljet? Med "man" menar jag ev en elektriker 😃

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Säljs en armatur i sverige som behöver jordas så finns det en anslutning för detta, man behöver inte joxa med någon egen anslutning mot höljet eller andra utsatta delar.

Men är det en flera tiotals år gammal s.k. klass 0 armatur som man vill bygga om för att passa i moderna skyddsjordade miljöer så blir man tvungen att vara både maskiningenjör och uppfinnare när man bygger om.