Jag har en LK RF fördelare, och ansluter nerifrån med pex. Inser att det kommer bli rätt tight att få plats med en EVO Optiflow från LK, monterad med vinkel samt PEX anslutning. Hade missat att få hem vinkeln, så vet först på måndag exakt mått. Men det som känns att det blir knappt, hamnar väldigt nära botten i skåpet.. Min vinklade Avstängnings ventil tar inte lika mycket plats på höjden. Så min fundering är därför: Är det något formfel/funktionsproblem om jag byter plats på fördelar blocken så returen kommer upptill och Tilloppet nedtill??

Industriell utrustning med mätare, ventiler och röda markeringar, troligen för värme- eller vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går bra att byt plåts. Det som gäller är att tillopp ska gå in på den del med flödesgivarna, då dessa trycks nedåt av flödet så markering syns och samtidigt är dom injustering för flödet över en slinga. Går dom baklänges kan det hända att dom stänger när flödet går fel väg. För slingornas del, har det ingen betydelse i sak. Det värmer ändå. Verkar vara ett mindre rum som ska ha GV. Är det större rum med ytterväggar så är det önskvärt att få det varmaste delen av flödet mot utsida

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går bra att byt plåts. Det som gäller är att tillopp ska gå in på den del med flödesgivarna, då dessa trycks nedåt av flödet så markering syns och samtidigt är dom injustering för flödet över en slinga. Går dom baklänges kan det hända att dom stänger när flödet går fel väg. För slingornas del, har det ingen betydelse i sak. Det värmer ändå. Verkar vara ett mindre rum som ska ha GV. Är det större rum med ytterväggar så är det önskvärt att få det varmaste delen av flödet mot utsida
Jag har även skiftat tillopp /retur från höger till vänster sida. Är det ok att luftningarna sitter kvar på vänster, eller bör jag skifta plats på luftningarna med ventilerna på plats 8??

Har inte så stor betydelse, vid luftning så stängs pump av och ev luft går ur från högsta punkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.