Byggahus.se

Ok att börja bygga?

1. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem
    Har en trilskande bonde som vill förhindra/fördröja mitt bygge av den enda anledningen att han är ovän med mina föräldrar (en lång historia med grund i ett 600 kvm stort svartbygge som bonden lät uppföra...).

Kommunen verkar dock tycka det är ok att jag bygger trots osakliga argument från bonden. Min fråga är dock om jag kan påbörja bygget även om bonden överklagar bygglovet till Länsstyrelsen?

Jag har läst massa trådar här på forumet och i vissa/många fall verkar det som om man ändå kan börja bygga om inte Länsstyrelsen beordrar byggstopp. Jag är dock lite osäker på om min tolkning är alltför färgad av mina egna önskemål... När beordar förresten Länsstyrelsen byggstopp?

Vad innebär förresten inhibi... någonting..?

2. P
    Medlem · 234 inlägg

Pillan

Medlem

Re: Ok att börja bygga?

Risken du tar om du börjar är ju att få riva om bonden får rätt...

3. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Inhibition - stopp på byggprocessen tills avgörande fällts. Sitter i samma sits men dock med ett förhandsbesked. Det är besvärligare med bygglov. Får du ett sådant är det bara att sätta i gång att bygga men blir det inhibitionsbeslut så stoppar det hela upp. Liten risk du tar med andra ord.

Vilken bondjävel - trist med såna människor! Grr! :p

4. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Visst är det en jäkla typ!

Så oerhört frustrerande också. Han vet nämnligen att jag har skrivit under alla hans byggnationer (man vill ju inte stöta sig...) men skiter i detta för att han tror sig kunna få ut nån sorts hämnd på mina föräldrar genom mig. Det går dessutom inte att argumentera med honom och få honom att inse att detta bråkande bara drabbar mig och inte mina föräldrar. Suck...

Frågan är bara om man vågar sätta igång. Husföretaget lär ju inte hålla inne med sina fakturor så att säga... man vill ju inte bli sittande med dryga räntefakturor i flera månader.

5. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Vad har bonden för argument?

6. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Först sa han att han, "av princip", vägrade skriva under. Då hade jag en förhoppning om att han inte skulle försöka förhindra mitt bygge utan endast fördröja några veckor genom att inte skriva på. Man tänker ju att folk i allmänhet försöker undvika att skaffa sig nya ovänner...

Men icke... sista dagen på tidsfristen skickade han in ett brev där han påpekade att infart till tomten saknades samt att han inte hade fått alla ritningar (=ytterligare 3 veckors väntan).

Vad gäller infart så finns det en sådan och har så funnits sen 60-talet. Dock äger han en halvmeter mark mellan vägen och infarten. Eftersom inget servitut finns så kan han i princip sätta upp ett staket framför infarten och för att få rätt att använda denna så måste vi processa vilket troligen kan ta hur lång tid som helst. Jag har dock talat med Lantmäteriet som sa att de kunde göra en förrättning vilket dock också kan överklagas...

Det finns dock en annan väg man kan ta in till fastigheten som både Lantmäteriet och jag tycker verkar vara en bra lösning. Denna lösning är tyvärr förenad med en viss kostnad då jag måste spränga lite, dock blir det nog en bättre lösning då man kan utnyttja tomten bättre. Sen så kostar ju även en förrättning ett svåruppskattat antal kronor så...

Oavsett vilket så kommer inte hans infarts-argument fungera men det kommer kosta mig lite extra pengar.

Just nu är jag lite nervös för att han ska hitta på nåt att gnälla på vad gäller själva huset. Tidsfristen går ut på fredag den 5/11, mycket spännande... Kommer han inte in med nåt på huset och vi har en alternativ infart så får vi bygglov (det får vi nog även om han har nåt att gnälla på på huset), förhoppningsvis utan att Byggnadsnämnden måste besluta om detta. Då har jag också fått för mig att han "bränt sitt krut" vad gäller huset och därmed inte kan överklaga ???.

Jag håller tummarna. En sak har jag dock sagt mig och det är att jag inte ska ägna massa tid åt hämndtankar då detta troligen bara skulle göra mig bitter. På det stora hela mår man nog bättre av att inte gräva ner sig i massa skit...

7. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Tråkigt med såna människor.... Tyvärr är det så att även om ni får bygglovet från en tjänsteman eller byggnadsnämnden, så skall grannen informeras (annars är det inte giltigt) och sedan har han tre veckor på sig att överklaga till Länsstyrelsen, som kan stoppa bygget (Om grannen begärt inhibition vill säga, och isåfall skall det ta max 14 dagar innan preliminärt beslut kommer) eller upphäva ert bygglov. Ett beslut tar minst ett år, oftast mer...
    Sitter själv i denna sits, inlämnat dec -03, än har inget hänt....

8. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Har du väntat sen december 03!! Hur orkar man med det, rent psykiskt?

Så han kan överklaga även om han aldrig anfört något gällande huset trots att han haft chans att göra detta, det var ju illa. Sen tar det alltså säkert ett år innan beslut tas, det var ju än mer illa! Då hinner man troligen ändå bygga upp vissa hämndidéer om man verkligen inte kämpar emot.

Går det snabbare om grannen ansöker om inhibition? Kan det vara idé att få nån annan att överklaga beslutet och begära inhibition för att få fram ett snabbt preliminärbeslut? Kan man dra tillbaka en överklagan till Länsstyrelsen efter det att preliminärt beslut fattats?

Låt säga att jag börjar bygga efter att ha fått bygglov, kan grannen begära inhibition när som helst eller måste han göra detta inom de tre veckorna?

Det skulle vara intressant att veta hur ofta Länsstyrelsen, eller högre instans, upphäver ett bygglov...

9. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Griniga grannar är det värsta som finns - de har dock en demokratisk rättighet att överklaga och komma med olika argument - nya eller gamla - varje gång.
    Nämnden-länsstyrelsen-länsrätten-kammarrätten-regeringsrätten. Så många instanser kan det bli i värsta fall.

För att överklaga till kammarrätt och uppåt krävs prövningstillstånd och baserat på vad du säger kan han nog inte få detta.

Tyvärr är det bara att greppa läget till allt fått laga kraft - dvs 3 veckor efter beslut. Sitter i samma sits. 6 månader nu.

10. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Antar att jag ligger risigt till i vår lilla tävling... Kul iallafall att ni verkar ha kommit en bra bit på väg!

En annan har varit rätt upptagen med alla bygglovsturer och då det tidvis verkat rätt mörkt så har forumsinspirationen inte riktigt varit på topp. Nu ser det dock något bättre ut. Var nämligen inne hos SBK idag och talade med handläggaren och bonden har inte kommit in med nåt nytt, vilket är väldigt positivt! Då vi dessutom bemött hans infartsargument med att välja en annan infart så såg inte handläggaren något egentligt skäl till att SBK skulle vara tvungna att be BN avgöra ärendet. Vilket också är väldigt postivit då man aldrig vet hur en politisk sammansatt nämnd röstar. Han skulle dock bara dubbelkolla med sin chef och återkomma under veckan. Så jag biter fortfarande lite på naglarna men inte så frenetiskt som innan...

Angående att bygga trots eventuellt överklagande till Länsstyrelsen så sa handläggaren att man gjorde detta på egen risk och att de kunde besluta om inhibition om det var riktigt allvarligt. Han kunde dock inte tänka sig att de skulle komma fram till något sådant vad gäller mitt bygge. Vilket ju lät positivt.

Sammanfattningsvis verkar det som om bygglovet går igenom någon gång under veckan! Jag håller iallafall tummarna.

Dessutom var Telia ute på tomten idag och flyttade en stolpe och lite trådar utan att jag sagt till dem mer än en gång! Dessutom utan kostnad för mig! Hoppas flytet håller i sig...

Nu ska jag ligga på Trivselhus med blåslampa så att jag kanske lyckas komma med i matchen igen...

11. T
    Medlem · 543 inlägg

hur går det? Nu har den 5/11 varit så...vad hände? :)

12. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Hur det har gått..?

Då tidsfristen gick ut 5/11 hade bonden inte inkommit med nåt nytt och efter möte med handläggaren på SBK i måndags trodde jag (och även handläggaren på SBK) att bygglovet skulle kunna beviljas på "delegation" (vilket alltså innebär att SBK tar beslutet och ärendet inte behöver tas upp i nämnden), handläggaren skulle bara dubbelkolla med sin chef.

Under gårdagen fick jag dock ett mycket förvånande besked... vad de verkar ha kommit fram till under "dubbelkollen" är att de inte vet om de kan ta beslutet på delegation och att de därför måste fråga BN om detta vid deras nästa möte som är om två veckor. Sen måste troligen ärendet upp i nämnden ytterligare två veckor därefter... totalt får jag alltså vänta ytterligare 4 veckor innan jag vet, helt sanslöst!

Vad jag inte förstår är hur svårt det kan vara att ta beslut. Man tycker ju att beslutet är rätt lätt, antingen ska det upp i nämnden (och då förbereder man ärendet för att ta upp det om två veckor) eller så ska det inte upp i nämnden (och då tar man beslut direkt). Svårare än så kan det väl inte vara?? Nu ska de istället vela (jag vet inte om detta ord är göteborgs-slang men det betyder hur som helst att man uppträder "något" obeslutsamt och osäkert) vilket gör att jag troligen får vänta fler veckor än vad som verkar nödvändigt.

Det är ju lite frustrerande att få vänta knappt 3 månader på beslut (eftersom de klantade sig med utskicket till bonden så ytterligare 3 veckors tidsfrist gavs) istället för drygt 3 veckor som man hade ställt in sig på.

Nu ska jag försöka pressa fram ett beslut av chefen där på SBK, egentligen spelar det mig ingen roll om beslutet går till BN eller ej då jag tror mig ha ett rätt bra "case".

Suck... varje gång det känns nära flyttas mållinjen ytterligare 100 meter längre bort... :-[

13. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Det gäller att tjata...

Efter vissa påtryckningar har jag fått skriftligt (via mail) att SBK tar det på delegation!

:) :D ;D

14. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Låter ju kanon! Grattis!

15. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Det känns faktiskt lite overkligt, förhoppningsvis blir det mer verkligt då beslutet dimper ner i brevlådan.

Nu börjar jag dock bli nervös för att huset kanske är för dyrt, att marknaden ska kollapsa (=topplån som vi inte riktigt har räknat med), att vi missat nåt inför husbeställningen mm mm. :surprised:

Men det löser väl sig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.