Byggahus.se

Ojordat sladdställ till handdukstork

1. WzOn
    Husägare · 2019 · 109 inlägg

WzOn

Husägare
    Hej!

Jag tänkte köpa en handdukstork från märket Pax till badrummet och montera på ett sladdställ med stickpropp. Det enda sladdstället som de erbjuder är ojordat. Går det att använda ett ojordat sladdställ i ett jordat uttag i badrummet?

Tack på förhand!

2. D
    Besserwisser · E · 16 917 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Ja, om sladden ska vara jordad eller ej beror på lasten. Inte uttaget.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det som är avgörande är vilken skyddsmetod torken använder - skyddsjordning eller dubbelisolering. Det blir väldigt fel annars. Jag tolkar dig som att den är dubbelisolerad om det är Pax som "erbjuder" ett ojordat sladdställ till denna modell? En dubbelisolerad apparat behöver ingen skyddsjord för sin säkerhet och man ska då heller inte försöka ge den någon skyddsjord.

Jag skulle dock hellre ansluta torken fast i en anslutningsdosa då det är en fast monterad apparat i ett badrum. Det blir dessutom ett krav ifall torken är placerad i område 1. För att får ansluta den med stickpropp måste den befinna sig i område 2 eller utanför i oklassat område. Uttag får endast finnas i det oklassade området, och det måste vara torrt vid uttaget (IP44 hjälper inte) så det kanske blir en onödigt lång anslutningssladd?

För områdesindelningen i badrum, se Regler för elinstallationer i badrum

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.