Byggahus.se

Ojordat i köket

1. Simon000001
    Medlem Nivå 1
    Hej,

vi har haft en byggfirma som har gjort en helrenovering i våran lägenhet. När de var klara och vi flyttade in fungerade inte flera eluttag. Det visade det sig oxå att det inte ens var jordat i köket. De lät oss flytta in och bo i lägenheten med den risken det innebär. Bl.a satt micron i ett ojordat uttag.

Det känns inte bra att denna firma får jobba vidare såhär då det kan innebära livsfara(?)

Hur gör jag för att varna andra? Är det ens lagligt? Finns det någon myndighet eller liknade som kan reda ut huruvida de är ett företag som ska få göra elarbete?

2. H
    Medlem · Nivå 19
  3. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det låter inte rätt, men livsfaran finns inte om det inte finns ytterligare fel. Om det finns jordfelsbrytare är det knappt farligt då heller.

Men visst ska det vara rätt.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur var det ojordat?

Var det jordade uttag utan ansluten jord?

Du kan anmäla till elsäkerhetsverket, det är inte säkert att de väljer att agera.

OM detta är utfört av en firma som saknar behörighet (kriminellt), så skulle jag nog vägra betala för elarbetet. Eller beställa en elbesiktning och dra av kostnaden för den från fakturan.

Nu saknas det ju en del detaljer i tråden. Men om vi antar att firman har gjort ett arbete där de missat vissa delar (måste vara mer än ett fel för att det dels skall vara uttag som inte fungerar, och jord saknas till andra). Så en miss är mänskligt. Just därför ingår det i regelverket att firman även skall göra kontroll före drifttagning, omfattningen av kontrollen kan variera efter omständigheterna, men en absolut minimum nivå är att kontrollera att alla uttag fungerar, och att de har en jordförbindelse. Så här har de i så fall lyckats med "mänskliga misstag" två gånger. Både råkat göra fel, och råkat glömma kontrollen, eller helt enkelt fuskat och låtit bli att kontrollera arbetet.

Om det är en outbildad, ex. snickaren som fått agera elektriker, så kan det ju också handla om en allmän okunskap, vet inte hur arbetet skall utföras, och har ingen aning om hur man kan kontrollera det.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tycker att du bör anmäla till elsäkerhetsverket, oavsett om firman är registerad eller ej. Framförallt om de får in anmälan från flera så kommer de att agera mot firman. Jag tolkar frågan som att felen nu är åtgärdade, därmed är ju troligen bevisen borta?

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Jag rekommenderar att du först beskriver mer i detalj här vilka fel du upplever. Det finns flera oklarheter kring detta, bla placeringen av de ojordade uttagen i förhållande till jordade och diskbänken. Även om övriga rum har ojordade uttag. Det är också en fråga om vad renoveringen omfattade. En större renovering ska uppdatera elsystemet till dagens standard.