Renoverade min lägenhet sommaren 2021. Anlitade en firma för hela jobbet och en av deras uppgifter var att byta ut mina kontaktuttag. Jag hade ojordade innan och bytte till jordade uttag. Detta var aldrig något de tog upp med mig under renoveringen så antog att det inte var några konstigheter. Men häromdagen slog det mig att de slarvat med en hel del moment under renoveringens gång och jag fick en dålig magkänsla.

Kontaktade ägaren till företaget och frågade om de hade jordat uttagen när de bytte ut de, eller om de bara bytt själva locket. Svaret jag fick var att elektrikern endast bytt locket. Min känsla är att detta inte kan vara lagligt, att ha uttag som ser ut som jordade fast de är ojordade?

Sedan undrar jag om det är fackmannamässigt korrekt av de att lösa elen på det sättet utan att ta en diskussion med mig? Jag har ju aldrig påstått att jag är en elektriker så om det inte är okej att sätta jordade lock på ojordade uttag borde de inte tagit upp detta med mig så jag kunde ha fattat ett beslut om att jorda eller byta till ojordade lock?

Är det ojordade uttag i en lägenhet så är det till 99% bara 2 trådar till uttaget!
Då måste man dra nya ledningar i hela lägenheten!
Jobbet är gjort på 1 dag för en elektriker + en hjälpsam person.

• Gilla
IzabellaS och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är det ojordade uttag i en lägenhet så är det till 99% bara 2 trådar till uttaget!
Då måste man dra nya ledningar i hela lägenheten!
Jobbet är gjort på 1 dag för en elektriker + en hjälpsam person.
Precis, det är det jag har förstått. Min tanke är att jag ska anlita en ny elektriker som får lösa det, antingen med att jorda uttagen eller byta ut till ojordade lock igen.

Men mina frågor gäller framförallt om min förra hantverkare/elektriker begått ett fel när de inte diskuterat detta med mig utan valt att bara byta locket? Och om det är en olaglig lösning som det ser ut just nu = något de borde ha flaggat för?

Bästa svaret

I IzabellaS skrev: