Renoverade min lägenhet sommaren 2021. Anlitade en firma för hela jobbet och en av deras uppgifter var att byta ut mina kontaktuttag. Jag hade ojordade innan och bytte till jordade uttag. Detta var aldrig något de tog upp med mig under renoveringen så antog att det inte var några konstigheter. Men häromdagen slog det mig att de slarvat med en hel del moment under renoveringens gång och jag fick en dålig magkänsla.

Kontaktade ägaren till företaget och frågade om de hade jordat uttagen när de bytte ut de, eller om de bara bytt själva locket. Svaret jag fick var att elektrikern endast bytt locket. Min känsla är att detta inte kan vara lagligt, att ha uttag som ser ut som jordade fast de är ojordade?

Sedan undrar jag om det är fackmannamässigt korrekt av de att lösa elen på det sättet utan att ta en diskussion med mig? Jag har ju aldrig påstått att jag är en elektriker så om det inte är okej att sätta jordade lock på ojordade uttag borde de inte tagit upp detta med mig så jag kunde ha fattat ett beslut om att jorda eller byta till ojordade lock?

Är det ojordade uttag i en lägenhet så är det till 99% bara 2 trådar till uttaget!
Då måste man dra nya ledningar i hela lägenheten!
Jobbet är gjort på 1 dag för en elektriker + en hjälpsam person.

• Gilla
IzabellaS och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är det ojordade uttag i en lägenhet så är det till 99% bara 2 trådar till uttaget!
Då måste man dra nya ledningar i hela lägenheten!
Jobbet är gjort på 1 dag för en elektriker + en hjälpsam person.
Precis, det är det jag har förstått. Min tanke är att jag ska anlita en ny elektriker som får lösa det, antingen med att jorda uttagen eller byta ut till ojordade lock igen.

Men mina frågor gäller framförallt om min förra hantverkare/elektriker begått ett fel när de inte diskuterat detta med mig utan valt att bara byta locket? Och om det är en olaglig lösning som det ser ut just nu = något de borde ha flaggat för?

Bästa svaret

I IzabellaS skrev:
Precis, det är det jag har förstått. Min tanke är att jag ska anlita en ny elektriker som får lösa det, antingen med att jorda uttagen eller byta ut till ojordade lock igen.

Men mina frågor gäller framförallt om min förra hantverkare/elektriker begått ett fel när de inte diskuterat detta med mig utan valt att bara byta locket? Och om det är en olaglig lösning som det ser ut just nu = något de borde ha flaggat för?
De har gjort fel genom att inte fullfölja och se till att jorda när de bytt till locken. Antingen låta det vara orört och ev nya ojordade uttag eller korrekt genomgående jordat. Finns inte mycket att diskutera det är fel som de gjort hos dig.

• Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
En elektriker byter inte ut uttagen mot jordad typ utan att ansluta/dra fram en jordledningen.
Var det en "riktigt" elfirma som gjorde jobbet?
Du bör säkerställa att detta åtgärdas, antingen genom att jordledning dras fram till uttagen eller att uttagen byts mot ojordade typer.

Sedan finns det en övertro på jordade kontakter i vanlig hemmiljö. De flesta prylar som används idag använder ej jord för skydd mot elchock.
I kök/badrum/utomhus är det krav på jordade uttag.

• Gilla
Vardon och 3 till
  • Laddar…
Rimligen så borde de väl bytt uttaget komplett. Inte bara locket.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Om det handlar om Schuko uttag ska dom i dag vara jordade i alla utrymmen. Är det Eurouttag så ska dom inte jordas MEN till dom får man bara ansluta dubbelisolerade apparater.

I IzabellaS skrev:
Svaret jag fick var att elektrikern endast bytt locket. Min känsla är att detta inte kan vara lagligt, att ha uttag som ser ut som jordade fast de är ojordade?
Nej, det inte tillåtet. Finns företaget registrerat hos elsäkerhetsverket? https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget

useless useless skrev:
Nej, det inte tillåtet. Finns företaget registrerat hos elsäkerhetsverket? [länk]
Tack för svar! De verkar inte finnas registrerade där.

Då utför firman elinstallationsarbete olagligt.
Det kanske är läge att göra en anmälan till elsäkerhetsverket så dom får kolla lite mer på vad firman håller på med för typer av arbeten...

• Gilla
Robin Lindberg och 6 till
  • Laddar…
Fast det kanske blir en gråzon............de som bytt uttagen har bara gjort som kund beställt kanske och tyckt sig kunna byta dem bara med vanlig kännedom. Att de sen blev bytta och inte inkopplade tyckte de kanske låg på anläggningsinnehavarens lott och ansvar. Såklart felaktigt men man kommer ju ingenstans med nå sånt här. Inget kommer att hända på något vis. TS har uppenbarligen inte betalat för nå tråddragning så det enklaste är nog att bara se till att få det gjort.

Ett halvår är lite länge att vänta med en reklamation om man känner till det, men har du precis kommit på felet är det ändå ok. Och det är ju inte givet att man vet hur ett elarbete man själv inte får göra ska göras. Detta enligt 17 § konsumenttjänstlagen.

Nu kan man alltså säga att du har två månader på dig att reklamera arbetet. För att göra det måste du kunna visa vad som skulle göras. Har ni exempelvis kommit överens om att alla uttag ska bytas till jordade får det anses innefatta att det också finns jord till dem. Men jag gissar att ni inte har något tydligt avtal.

Om man av någon anledning därför skulle låtsas som att jordade uttag inte kräver jordtråd så blir det istället 6 § konsumenttjänstlagen, att hantverkaren borde avrått.

Men en firma som gör eljobb utan att vara elektriker är nog inte jättelätta att reklamera mot. Det finns en överhängande risk att det här kommer sluta i lärpengar för dig.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då utför firman elinstallationsarbete olagligt.
Frågan är väl om firman var registrerad sommaren 2021, inte nu?

S Stefan1972 skrev:
Fast det kanske blir en gråzon............de som bytt uttagen har bara gjort som kund beställt kanske och tyckt sig kunna byta dem bara med vanlig kännedom. Att de sen blev bytta och inte inkopplade tyckte de kanske låg på anläggningsinnehavarens lott och ansvar. Såklart felaktigt men man kommer ju ingenstans med nå sånt här. Inget kommer att hända på något vis. TS har uppenbarligen inte betalat för nå tråddragning så det enklaste är nog att bara se till att få det gjort.
Läser du inte vad TS skriver i #1?
Det är väl upplagt för att gå vidare lite lagom lätt. Att göra arbeten mot ersättning under tron att de fria som tex ett byte av uttag är fel.

Finns ingen anledning att låta stolpskott av den typen fortsätta utan lite motstånd.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Ja fel är det väl men vad kommer en "anmälan" att mynna ut i? Ett uttag får man ju byta som vanlig lekman också om man vet hur man gör så de kommer väl bara hävda okunskap. De har ju uppenbarligen gjort det som ts beställde. De kan ju ha trott att elektriker kommer senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.