Byggahus.se

Ojordade uttag i bostadsrätt - Hur besviken bör jag vara?

1. J
    Medlem · 66 inlägg

Jompa94

Medlem
    Har precis köpt en ny lägenhet (min första bostadsrätt) och upptäckte igår att det tyvärr är ojordade uttag på i princip alla ställen förutom i köket? Hur stort problem kommer detta vara för mig och på vilka sätt? Hur besviken bör jag egentligen vara? Jag kan väldigt lite om el. Kan jag använda vanliga moderna sladdar i mina uttag?

Det är vippbrytare (säkringar) i elskåpet. Vad kostar det att dra jord till alla uttag? Är det värt det?

Edit: För att förtydliga för alla snusförnuftiga "tyckonom"-gubbar som säger att jag hade undersökningsplikt: Jag är väl medveten om att det låg på mitt eget ansvar att undersöka detta innan köp, men det gjorde jag alltså inte. Jag vet att jag bara hara mig själv att skylla. Dock är jag fortfarande intresserad av att få svar på mina frågor ovan. Undanber mig fler svar av typen "du hade undersökningsplikt".

Redigerat 2 jul 11:29
  2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 579 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det kommer sannolikt inte vara något problem alls.
    Du bör inte vara besviken, mest eftersom detta rimligen var något du kunde se på visningen.
    Du kan använda dina moderna sladdar.
    Det går inte att svara på hur mycket det kostar att dra om elen, det beror på många faktorer.
    Det är sannolikt inte värt det.

Läs gärna artikelserien om det svenska elsystemet av Bo Siltberg som finns här på forumet så får du en bättre förståelse för hur det fungerar.

3. E
    Medlem · Skåne · 9 857 inlägg

etompau

Medlem
    Fram till 1994 var det inte obligatoriskt med jordade uttag i torra inomhusmiljöer.
    Ser inget problem med icke jordade kontakter i vanliga bostadsutrymme (exkl. kök och badrum).
    De flesta prylar idag är byggda med dubbla skydd mot elchock och kräver då ej jordanslutning.

4. T
    Medlem · 2 501 inlägg

tergo

Medlem
    sätt i en jordfelsbrytare i centralen om det inte finns i anläggningen

5. D
    Besserwisser · E · 16 919 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Du har väl fått exakt det du köpte. Det finns ingen anledning att vara besviken.

6. J
    Medlem · 66 inlägg

Jompa94

Medlem
    Till er som säger att jag fått exakt det jag köpte:

Ja, jag tittade dock inte på just detta vid köpet. Jag tittade på mycket, men inte på om uttagen var jordade.

• Laddar…
  7. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 354 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vems ansvar var det att gå igenom Lgh och besiktiga den innan köpet?

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 371 inlägg

useless

Lök.
    Som sagt var är ojordade uttag varken förbjudet eller något problem i torra miljöer inomhus. Sätt in en jordfelsbrytare om det inte finns och gå vidare i livet.

9. S
    Besserwisser · 251 inlägg

sjoelund

Besserwisser
    Det kostade inte mig många tusenlappar att få jordade uttag i min gamla 1:a bostadsrätt. När jag bytte upp mig till 3:a i samma förening hade de som bodde där redan åtgärdat problemet.

10. S
    Medlem · Uppsala · 908 inlägg

Strontus

Medlem
    Fast nu sa ju TS redan i inledande inlägget att han är medveten om det.

11. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 898 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Men vad ska du med jord till i en lägenhet? Det är något för maskiner med metallskal, typ tvättmaskiner. Allt annat har ju i princip dubbelisolering och europlug. Där ansluts igen skyddsjord när de pluggas i uttagen, jordade eller ej.

12. P
    Husägare · 3 050 inlägg

Pin

Husägare
    För att se det positivt kan du använda gamla apparater med ojordade kontakter som inte passar i jordade uttag.

/Tycknicker

13. S
    Medlem · Stockholm · 463 inlägg

Sackaros

Medlem
    Kör ojordat hemma, finns jord i kopplingsdosor och skulle inte kosta mycket att fixa jord i uttagen. Har till och med införskaffat uttagen, men i och med att inga apparater vi kopplar in är jordade har jag inte brytt mig. Inventera först bland dina grejer och se vilka som verkligen använder jorden. Sen kan du ta ställning. Jordfelsbrytare känns mycket viktigare, kolla att det finns.

14. engs
    Medlem · Östergötland · 1 161 inlägg

engs

Medlem
    På den tiden man hade CRT-skärmar har jag för mig man rekommenderade dessa sitta jordade.
    Det var iaf vad man sa på de datornördsforum jag frekventerade då och många konverterade till jord i vissa rum pga det.

Senaste laptoppens laddare på jobbet kom faktiskt med jordad kabel också, tidigare har det mest varit europlugg.

15. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 371 inlägg

useless

Lök.
    Många prylar med switchade nätdelar har jordad stickpropp för att kunna leda bort störande övertoner och uppfylla EMC-kraven. Det tillför ingenting ur säkerhetssynpunkt. På t ex laptopladdare så brukar inte skyddsjorden gå vidare från nätdelen till datorn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.