Hej!

Min sambo fick en bordslampa av sin mamma som hon väldigt gärna vill ha. Stickproppen är ojordad och det syns att lampan är gammal som gatan.

Jag har försökt läsa mig till hur jag ska göra men får inte rätt på det. Någon kunnig här som kan bistå med sin expertis enligt bilderna nedan?

Vet dessvärre inte vad den svarta delen heter men antar att jag behöver göra någonting med den?

• Hand håller en ojordad stickpropp som är kopplad till en gammal bordslampa, behöver råd för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en gammal ojordad stickpropp till en bordslampa med synliga åldersspår.
    Skapa konto
  • Gammal bordslampa med ojordad stickpropp och vit sladd på grå bakgrund.
    Skapa konto
Vad är syftet? Det ska poängteras att armaturen som sådan inte blir skyddsjordad bara för att du byter stickpropp.

Syftet är att kunna använda lampan. Kanske inte ens går?

• Hand håller en vit elkontakt med kabel mot en grå soffa, fråga om användning.
    Skapa konto
tommib
Det där ser faktiskt rätt bra ut. Om du byter till ett nytt sladdställ med brytare och kanske kompletterar med en isoleringshylsa så är du nog hemma. Det beror lite på hur det ser ut i botten på lamphållaren.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där ser faktiskt rätt bra ut. Om du byter till ett nytt sladdställ med brytare och kanske kompletterar med en isoleringshylsa så är du nog hemma. Det beror lite på hur det ser ut i botten på lamphållaren.
Så den där svarta (vet inte vad den heter) behöver inte bytas ut?

• Hand håller en öppen ljusarmatur med synliga sladdar och en ospecificerad svart del.
    Skapa konto
tommib
Nej. Däremot har du en skruv i botten som måste isoleras bort.

tommib tommib skrev:
Nej. Däremot har du en skruv i botten som måste isoleras bort.
Ah okej. Misstänker att nedan bit har suttit där av den anledningen. Sladdställ ska inhandlas.

• Närbild på en hand som håller en demonterad elektrisk sladdkoppling mot en suddig bakgrund.
    Skapa konto
tommib
Just det, precis en sån. Ett modernt sladdställ och noggranhet vid monteringen så är du hemma.

Glöm inte dragavlastningen.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Just det, precis en sån. Ett modernt sladdställ och noggranhet vid monteringen så är du hemma.

Glöm inte dragavlastningen.
Och för en okunnig, dragavlastningen?

Det ska ju förtydligas att modernt sladdställ innebär platt ojordad kontakt och alla isoleringsbrickor och annat gör då armaturen dubbelisolerad och behöver då ej jordas. Det ska alltså inte dit nån jordning alls och ej heller enbart ny kontakt i jordat utförande.

• Gilla
johaans
  • Laddar…
tommib
Det som gör att du inte kan dra ut kabeln. Det är den lilla bruna plastbiten som sitter på kabeln strax innan sockeln.

Du kanske måste kolla lite på hur genomföringen är gjord så att där inte är skarpa kanter som riskerar att skava på kabeln.

• Gilla
johaans
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.