Hej!
Min sambo fick en bordslampa av sin mamma som hon väldigt gärna vill ha. Stickproppen är ojordad och det syns att lampan är gammal som gatan.
Jag har försökt läsa mig till hur jag ska göra men får inte rätt på det. Någon kunnig här som kan bistå med sin expertis enligt bilderna nedan?
Vet dessvärre inte vad den svarta delen heter men antar att jag behöver göra någonting med den?
Min sambo fick en bordslampa av sin mamma som hon väldigt gärna vill ha. Stickproppen är ojordad och det syns att lampan är gammal som gatan.
Jag har försökt läsa mig till hur jag ska göra men får inte rätt på det. Någon kunnig här som kan bistå med sin expertis enligt bilderna nedan?
Vet dessvärre inte vad den svarta delen heter men antar att jag behöver göra någonting med den?
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Vad är syftet? Det ska poängteras att armaturen som sådan inte blir skyddsjordad bara för att du byter stickpropp.
Det där ser faktiskt rätt bra ut. Om du byter till ett nytt sladdställ med brytare och kanske kompletterar med en isoleringshylsa så är du nog hemma. Det beror lite på hur det ser ut i botten på lamphållaren.
Så den där svarta (vet inte vad den heter) behöver inte bytas ut?tommib skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Det ska ju förtydligas att modernt sladdställ innebär platt ojordad kontakt och alla isoleringsbrickor och annat gör då armaturen dubbelisolerad och behöver då ej jordas. Det ska alltså inte dit nån jordning alls och ej heller enbart ny kontakt i jordat utförande.
Det som gör att du inte kan dra ut kabeln. Det är den lilla bruna plastbiten som sitter på kabeln strax innan sockeln.
Du kanske måste kolla lite på hur genomföringen är gjord så att där inte är skarpa kanter som riskerar att skava på kabeln.
Du kanske måste kolla lite på hur genomföringen är gjord så att där inte är skarpa kanter som riskerar att skava på kabeln.
Om hålet är ganska stort kanske det går att sätta dit en sån här med passande mutter på insidan?
https://www.a-ljus.se/sv/articles/2.2735.1979/amiga-dragavlastning-utv-ganga-vit
https://www.a-ljus.se/sv/articles/2.2735.1979/amiga-dragavlastning-utv-ganga-vit