Byggahus.se

ojojoj, vad fult det blev

1. J
    Medlem · 36 inlägg

jerobe

Medlem
    Hej! Jag fick för mig att lägga polish på vårt badrumsgolv. :-[ det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Liksom småfläckigt (ljusa fläckar) över hela golvet. Det sitter inte i polishytan utan på mattan verkar det som. Vad beror det på och hur löser jag detta ???

2. J
    Medlem · 36 inlägg

jerobe

Medlem

Re: ojojoj, vad fult det blev

Våtrumsmatta är det ju då ska jag väl tillägga

3. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Re: ojojoj, vad fult det blev

Jag har lagt polish en hel del när jag brukade sommarjobba på en städfirma tidigare. Då var vi mycket noga med att skura mattan först med skurmaskin, och sedan skölja med svabb och vatten. När ytan var helt torr och ren lade vi sedan ett s.k. grundskikt med polish. Det finns en särskild grundpolish för det. Sedan lade vi ett par lager vanlig golvpolish, och därefter ett en s.k. topp. Varje lager torkar på ett par timmar, men golvet för bedträdas med skor först efter 48 timmar. Vi lade ut polishen med mobbgarn på skaft, och det gäller att dra ut jämt och med en viss teknik så att det inte blir bubblor eller "fartänder" som torkar in. Man kan naturligtvis inte gå i det polishbelagda området under det att man jobbar heller. Detta var vedertagna branschregler.

Jag vet inte i vilken utsträkning du följt beskrivningen ovan, men som du ser finns en rad tänkbara felkällor. Det kan vara ganska besvärligt att få bort polish helt. Men i ditt fall borde det gå eftersom jag antar att du bara lagt ett lager, och kanske utan grund? Det finns ett specielt medel som heter "polishbort", som går att köpa i välsorterade städbutiker för proffs. Det löser upp polishen så att man kan skura bort den sedan.
    Ett badrumsgolv är ju lyckligt vis inte så stort heller, så du kan säkert inprovisera en del metoder själv. Kanske tapetskrapa kan fungera..?

Lycka till..

Nussen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.