Hantverkare har kaklat vårt kök. Tycker det ser väldigt ojämnt ut. Många kakelplattor som står ut lite. Men vad är normalt?
Våra lampor ger en skugga så det ser ännu värre ut.
Våra lampor ger en skugga så det ser ännu värre ut.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ser skumt ut. Har du några plattor kvar som du kan titta på? Som någon annan skrev, plattorna ser skeva ut.S Susanne Johansson1 skrev:
Det verkar som kakelplattorna inte är helt jämna. En del skevar. Så fogsprånget kan nog inte vara hantverkarens fel. Däremot funderar jag på fogens bredd på många ställen och hur det ser ut. Vet inte hur petig man ska vara. Är det något att ta upp med hantverkaren eller brukar de se ut så här?
Alltså det är ju fortfarande ett handarbete, att tro att det ska se ut som en 3d rendering där varje linje är helt rak och fogen är exakt lika djup överallt är inte rimligt. Tycker det ser bra ut! Bättre än det jag gjort själv så skulle vara nöjd. Alternativet är ju att det skulle ta dubbelt så lång tid och gå åt dubbelt så mycket spill, dvs dubbelt så dyrt för en löjligt liten skillnad.
Men bör nog helt enkelt undvika downlights nära väggen när man har kakel, om man inte beställt och budgeterat för nanometerprecision.
Men bör nog helt enkelt undvika downlights nära väggen när man har kakel, om man inte beställt och budgeterat för nanometerprecision.
Då kan ni ju inte bara skylla på utföraren.S Susanne Johansson1 skrev:
Jag har vid några tillfällen använt proffs till kakelsättningen men köpt kaklet själv.
Men jag har gått över varenda platta och kollat storleken med en ram jag snickrade till samt kollat skevheten på plattorna och glaseringen.
Värsta partiet hade 1/3 plattor som jag kasserade, de hade kostat under 100:-/m², så inte lönt att returnera dem.
Det är så svårt att veta utifrån bilder men för mina ögon ser det här ut som inom ramen för vad man kan förvänta sig när man betalar för kakling. Det är inte perfekt men det är acceptabelt.
Eftersom du köpt plattorna själv kommer allt, även det som omöjligen kan bero plattorna, bero på plattorna när du talar med hantverkaren....🤔
Eftersom du köpt plattorna själv kommer allt, även det som omöjligen kan bero plattorna, bero på plattorna när du talar med hantverkaren....🤔
Klicka här för att svara