Hantverkare har kaklat vårt kök. Tycker det ser väldigt ojämnt ut. Många kakelplattor som står ut lite. Men vad är normalt?
Våra lampor ger en skugga så det ser ännu värre ut.

• Närbild av kaklad köksvägg med ojämnt placerade kakelplattor och skuggor som framhäver oregelbundenheterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kakel på köksvägg där vissa plattor verkar ojämna och skuggor från belysning gör ojämnheterna mer framträdande.
    Skapa konto
  • Kökskakel uppsatt av hantverkare med ojämna plattor och synliga skuggor från belysning.
    Skapa konto
  • Kakelvägg i kök med ojämn yta där vissa plattor står ut. Skuggor från lampor syns på ytan och förstärker ojämnheterna.
    Skapa konto
S Susanne Johansson1 skrev:
vad är normalt?
Kort svar: Det finns inget normalt.

Frågan är väl varför det ser ut som det gör.
  1. Är kakelplattorna är så skeva?
  2. Är de helt platta men så ojämnt monterade?
1 Materialfel, 2 handhavandefel

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Om du tar någonting som är riktigt rakt, typ en stållinjal på högkant, är då kakelplattorna helt jämna eller är det så att hörnena på dom sticker ut? För mig ser det ut som om plattorna är skeva.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
H
Hantverkare har kaklat vårt kök. Tycker det ser väldigt ojämnt ut. Många kakelplattor som står ut lite. Men vad är normalt?
Ser skumt ut. Har du några plattor kvar som du kan titta på? Som någon annan skrev, plattorna ser skeva ut.

Formatet gynnas ju inte av att sättas i halvförband, sen skulle man haft nivåskruv till dessa men det är ju mer jobb och pengar.

Det verkar som kakelplattorna inte är helt jämna. En del skevar. Så fogsprånget kan nog inte vara hantverkarens fel. Däremot funderar jag på fogens bredd på många ställen och hur det ser ut. Vet inte hur petig man ska vara. Är det något att ta upp med hantverkaren eller brukar de se ut så här?

• Närbild av vita kakelplattor med ojämna fogar och skevning.
    Skapa konto
  • Närbild av kakelplattor där fogarna har ojämn bredd och plattorna verkar skeva.
    Skapa konto
  • Närbild av vita kakelplattor med ojämnt fogsprång och olika fogbredd i dusch- eller badrumsmiljö.
    Skapa konto
  • Närbild av kakelplattor med ojämna fogar, en del plattor verkar skeva vilket påverkar fogens bredd och utseende.
    Skapa konto
  • Oregelbundna kakelplattor på en vägg med ojämna fogar och skeva linjer.
    Skapa konto
  • Ojämt fogade vita kakelplattor med olika fogbredd, där vissa plattor verkar skeva.
    Skapa konto
  • Vita kakelplattor med ojämnt fogsprång, vissa plattor skevar. Diskussion om fogens bredd och jämnhet.
    Skapa konto
  • Vägg med ojämna kakelplattor och varierande fogbredd syns på närbild.
    Skapa konto
  • Oregelbundna vita kakelplattor med ojämn fogbredd på en vägg, med synlig dörröppning till höger.
    Skapa konto
  • Kakelplattor med ojämn fogbredd och skevhet i kakelsättning.
    Skapa konto
Alltså det är ju fortfarande ett handarbete, att tro att det ska se ut som en 3d rendering där varje linje är helt rak och fogen är exakt lika djup överallt är inte rimligt. Tycker det ser bra ut! Bättre än det jag gjort själv så skulle vara nöjd. Alternativet är ju att det skulle ta dubbelt så lång tid och gå åt dubbelt så mycket spill, dvs dubbelt så dyrt för en löjligt liten skillnad.

Men bör nog helt enkelt undvika downlights nära väggen när man har kakel, om man inte beställt och budgeterat för nanometerprecision.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
Vem valde / köpte kaklet ?

P
Vi köpte kaklet
Då kan ni ju inte bara skylla på utföraren.

Jag har vid några tillfällen använt proffs till kakelsättningen men köpt kaklet själv.
Men jag har gått över varenda platta och kollat storleken med en ram jag snickrade till samt kollat skevheten på plattorna och glaseringen.
Värsta partiet hade 1/3 plattor som jag kasserade, de hade kostat under 100:-/m², så inte lönt att returnera dem.

Farstatjej90
Det är så svårt att veta utifrån bilder men för mina ögon ser det här ut som inom ramen för vad man kan förvänta sig när man betalar för kakling. Det är inte perfekt men det är acceptabelt.

Eftersom du köpt plattorna själv kommer allt, även det som omöjligen kan bero plattorna, bero på plattorna när du talar med hantverkaren....🤔

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.