Jag har grävt 12 stora hål för att gjuta egna plintar till en friggebod. Jag har grävt enligt en plintritning från leverantören. Många hål har kunnat grävas hela vägen till önskade djupet (70 cm) och bottnen på dessa är plana och stabila. Men 3-4 st av hålen har blivit betydligt grundare och extremt ojämna. Detta pga jättestenar eller delar av berg som tittar fram. På dessa ställen har jag ändå fortsatt gräva ut runtomkring och så djupt det gått ner till 70 cm. Hur ska jag lösa plintgjutningen på dessa ställen? I min skiss här har jag kommit med ett eget förslag. Kan detta bli bra? Eller bör jag ha grundare med makadam och mer betong?
Bästa svaret
Ser ut som du tänker gjuta och inte ha färdiga rör. Träffar du på berg eller storsten kan du borra lite snett 5 cm ner i den, sticka ner ett järn och bocka upp till lodrätt. En sådan kommer aldrig att rör sig från plats. Betong ca 5 cm i botten som en fot och sen järnen nedstuckna i det, då står allt stadigt, kan med fördel läggas en kaka betong i botten med järnen i och låta det brinna. Då sitter allt på plats vid nästa gjutning och flyttar sig inte.
Är inte helt säker på hur du menar i sista hälften av svaret: "Betong ca 5 cm i botten som en fot" Har ritat en ny skiss enligt hur jag uppfattar det du säger. Stämmer det?J jonaserik skrev:Ser ut som du tänker gjuta och inte ha färdiga rör. Träffar du på berg eller storsten kan du borra lite snett 5 cm ner i den, sticka ner ett järn och bocka upp till lodrätt. En sådan kommer aldrig att rör sig från plats. Betong ca 5 cm i botten som en fot och sen järnen nedstuckna i det, då står allt stadigt, kan med fördel läggas en kaka betong i botten med järnen i och låta det brinna. Då sitter allt på plats vid nästa gjutning och flyttar sig inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OM det finns sten så ankrar du i den, finns ingen utan är bara en platt botten, så är det inte fel att ha en kaka betong min 5 c tjock som en fot. En plint på det behöver inte vara grövre än kanske 150 - 200 mm med ett par järn i. det håller bra det. En altan eller däck som vidbyggnad ska inte fästas i huset, den rör sig med årstiderna.
räcker med att ankra den på två ställen så den rymmer. Den kan ligga lös på plintarna, i bland om inte plintaran är exat i höjd så kan det bli bomp när man går på den. Då kan man sätta byggvinklar i plintar och regelverk.
Edit går åt mindre betong då
räcker med att ankra den på två ställen så den rymmer. Den kan ligga lös på plintarna, i bland om inte plintaran är exat i höjd så kan det bli bomp när man går på den. Då kan man sätta byggvinklar i plintar och regelverk.
Edit går åt mindre betong då
Tack verkligen! Nu blir det fram med stenborren!J jonaserik skrev:OM det finns sten så ankrar du i den, finns ingen utan är bara en platt botten, så är det inte fel att ha en kaka betong min 5 c tjock som en fot. En plint på det behöver inte vara grövre än kanske 150 - 200 mm med ett par järn i. det håller bra det. En altan eller däck som vidbyggnad ska inte fästas i huset, den rör sig med årstiderna.
Edit går åt mindre betong då![]()
Klicka här för att svara