1 853 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Ojämna Plintar
Sida 1 av 2
Hej
Gjöt en massa plintar till attefallshus förra hösten, nu med facit i hand så blev några fel höjd på. Typ 6 plintar är mellan 2-9 cm för korta.
Hur löser man det bäst?
Några egna alternativ idéer:
* gjuta mer betong ovanpå / förlänga (måste kanske dubba med armeringsjärn / ankarmassa)
* palla under med något, på någon plint passade en 45 regel perfekt men på andra ställen är det andra mått. Vad är lämpligt att shimsa med mellan betong och trä?
Tack på förhand
Gjöt en massa plintar till attefallshus förra hösten, nu med facit i hand så blev några fel höjd på. Typ 6 plintar är mellan 2-9 cm för korta.
Hur löser man det bäst?
Några egna alternativ idéer:
* gjuta mer betong ovanpå / förlänga (måste kanske dubba med armeringsjärn / ankarmassa)
* palla under med något, på någon plint passade en 45 regel perfekt men på andra ställen är det andra mått. Vad är lämpligt att shimsa med mellan betong och trä?
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
För att lyfta ett mindre hus 50mm?? Som permanent lösning?F fribygg skrev:
Tex dessa är bara för temporär placering
https://www.biltema.se/bygg/fastele.../pallningsbricka-10-mm-svart-10-st-2000061304
Det funkar.E erkka skrev:
Se till så motgjutningsytan är genomfuktad. Typ lägg en blöt trasa och plastpåse över plinttoppen dagen före du gjuter o låt den marinera över natten. Annars kan du få problem med vidhäftningen.
Om plinttoppen är väldigt slät kan du men fördel bila så att ovanytan blir skrovlig då fäster det ännu bättre.
Ja det skulle ju vara det bästa men alla mellanlägg jag hittade hade disclaimer att de ej var för permanent användning.F fribygg skrev:
Vanligt virke? 45mm regelvirke lr 28mm plank osv…?
Lånar även tråden då jag har en fundering som har lite med detta att göra, hoppas de är ok? Annars tar jag bort.
Har en attefallare som står på 8 stycken Lecablock, 4 bakkant och 4 framkant. De är för lite utan en mittenrad, de sviktar en smula i mitten..
Hur löser man detta? Kan jag lägga tex: 45x170 lr 45x190 liggande mellan lecablocken och försöka skruva dessa mot undersida av stugan som är helt platt råspånt? (Att ställa dom går inte då de kmr bli för högt, men 45mm liggandes skulle fungera..
Kmr de hjälpa något? Eller ska man försöka krypa under (tight) och montera en mittenrad?
Lånar även tråden då jag har en fundering som har lite med detta att göra, hoppas de är ok? Annars tar jag bort.
Har en attefallare som står på 8 stycken Lecablock, 4 bakkant och 4 framkant. De är för lite utan en mittenrad, de sviktar en smula i mitten..
Hur löser man detta? Kan jag lägga tex: 45x170 lr 45x190 liggande mellan lecablocken och försöka skruva dessa mot undersida av stugan som är helt platt råspånt? (Att ställa dom går inte då de kmr bli för högt, men 45mm liggandes skulle fungera..
Kmr de hjälpa något? Eller ska man försöka krypa under (tight) och montera en mittenrad?
Det är ok!6 60volvo skrev:Vanligt virke? 45mm regelvirke lr 28mm plank osv…?
Jag skulle tro att 45mm är för lite höjd för att ta upp böjmoment, men kanske en stålbalk? En i-balk i mindre dimension kanske man kan trycka in?