Jag har gjort om en hall som är 7m2 stor och jag har använt mig av 12cm EPS betong i botten på plattan och ovanpå det har jag lagt på värmeslingorna (16mm) i 6cm ROT betong därefter fix och plattor som vanligt.

Jag har inte lagt in slangen själv utan det har rörmokaren gjort men jag kollade så att slangen låg rätt, alltså 20cm mellan varje slinga.

Golvet är mycket varmare i början där slingorna går men sedan efter ungefär halva golvet känner man en stor skillnad på tempraturen:(

Vad kan ha blivit fel? Är det luft i systemet?
Jag ligger förövrigt påkopplad på fjärrvärme men det ska väl inte spela någon roll.

Tacksam för svar då jag har sökt och inte kan hitta liknande problem.

´Vad har du för pump/shunt som skickar/ iväg vattnet i slingan?

Prova att öka flödet, vissa cirkpumpar kan ställas in på olika hastigheter.

Exakt, du har för lågt flöde. Ska det kännas jämnvarmt så ska det inte skilja mer än 5 grader mellan fram och retur.

ok, där verkar problemet ligga=( Jag har inte "push" alls överhuvudtaget. Rörkrökaren sa att det inte skulle behövas på 7m2 men det är väl olika vatten flöden från hus till hus.
Det är inställt på fullt tryck men det verkar tydligen inte som att det räcker till.

Blir helt enkelt att montera en "push" ventil?!
Någon som rekommenderas? gärna länk ;)

Som sagt vattnet tar ju lättaste vägen...:(...Hmm har sett enkla grejjer här nånstans

Krilleman
Vilken röris skulle rekomendera att lägga golvvärme men ingen shunt typ minishunt på 7m2???? Du får ut för hög värme på kalla vinterdagar när du vill ha 55º på framledningen om inte än mer... Plus att det ligger ca 35-40 meter slang. (snittet på 16 slang med 20cc är 5,7m/m2) Rent idiotiskt!

Du behöver köpa dig en minishunt som sagt, jag skulle köpt utrustningen från LK men det är jag det... Beror ju lite då på också vilket fabrikat du har på slang, man ska ju inte helst blanda. Lika bra att hålla dig till samma tillverkare!

Där ser man!
Konstigt att inte rörmokaren hade koll på detta tycker jag:S
Jag ska ringa honom får han sätta dit en med samma fabrikat osv.

Tackar för hjälpen allihopa ! d^_^b

Är det möjligt att strypa andra element i huset för att få värmen jämn på golvet?
hur/var gör man det isåfall eller är jag helt ute och cyklar.
Systemet är förövrigt ett 1-rörs.

Även om du har ett 1-rörssystem går vattnet förbi ett strypt element så det finns inget sätt att tvinga in vattnet i din golvvärmeslinga om du stryper andra element. Enda möjligheten att tvinga in vattnet i din slinga är att köra en shunt eller liknande

ok, tackar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.