Hej!

Har läst på forumet att man kan behöva tömma hydroforen (Robota hydrotub vattenbehållare står det på den) på vatten. Nu går pumpen från och till varje gång jag öppnar kranen, och det kommer ojämt vatten.
Längst ner på bilden visas en kran från pumpen. Är det den jag ska stänga av, sätta på vattnet i huset och på så sätt tömma systemet på vatten?

Någon som kan beskriva funktionen på bilden för övrigt? Det är 2 ingående vattenrör med olika diametrar till pumpen och en utgående.

Tacksam för hjälp

/Simon
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Stäng av elen till pumpen och öppna en blandare. Vänta tills det har slutat rinna vatten helt.

Efter det kontrollerar du mottrycket på bilventilen i ditt röda kärl. (Kan sitta dold under ett plastlock)

Det röda kärlet är en hydropress, inte en hydrofor.

Gör detta först!

Pumpen är en ejektorpump. Nere i borrhålet sitter ejektorn. Det ena röret, det tunnare, trycker ner vatten till ejektorn när pumpen går och trycker upp vatten genom det grövre röret.
Eftersom man inte kan sugas vatten med en pump mer än ca 8-9 meter använder man denna konstruktion när man inte kan eller vill installera en dränkpump.

Grymt, ska testa detta så fort jag fixat en luftpump till ventilen.

Tack för all info, nu känns det som jag har koll på funktionen. Ska tänka över att byta till en dränkpump när denna börjar ge sig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.