Byggahus.se

ojämt efter flytspackling

1. M
    Medlem · västragötaland · 130 inlägg

mrw

Medlem
    Hej

Har lite funderingar efter att jag flytspacklat ~4,5kvm.
    Jag har kör i två omgångar.

Första omgången körde jag 15mm för att flyta in värmekabeln, hällde mest ut spacklet och drog försiktig me en tandad spackelspade samtidigt som jag gjorde allt för att inte trampa på värmekabeln.
    Resultatet blev sisådär men det räknade ja nästan me.

Andra omgången som var tänkt att få golvet plant å fint gick inget vidare de heller, då stod ja me gummistövlar i spacklet å drog ut de allt va ja kunde med tandad spackelspade och allt såg fint å plant ut men icke..
    Kollar man golvet me vattenpass så är det relativt plant men de finns massa "svackor" i golvet vissa upp mot 3-4mm på djupaste stället.

Är det bara å köpa mer flytspackel å gör om från början eller kan man blanda till mindre mängder spackel och "fylla i" där det behövs?
    Kan man använda något annat än flytspackel, typ fix?

Va kan jag ha gjort för fel?
    Använder lip 226 blandat med ~4,5l vatten
    Primat innan spacklingen me vs20

-/Christian

2. T
    Allvetare · Skåne · 5 309 inlägg

tank77

Allvetare
    Spackla upp svackorna med ett handspackel (LIP 245) annars har du snart en tröskel på 10 cm........

3. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 379 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Felet är att du i andra omgången skulle använt upp mot 5lit vatten till Lips 226 istället för då hade det flutit ut och nivellerat sig själv istället utan att du behövt hjälpa det och därmed skapat ojämnheter.

Själv kör jag alltid med 4,8lit och flyter bara en gång och sen handspacklar jag det lokala fallet med 245an.

I nuläget ser jag också enda möjligheten som tank skriver med hjälp av deras 245a och spackla lokalt där det behövs för att minimera tröskelhöjden.

4. M
    Medlem · västragötaland · 130 inlägg

mrw

Medlem
    Tackar för svaren som va det jag ville :)

För köpa på min nån säck 245 nu bara.

-/Christian

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.