Hej, vi har ett hus från -72 som vi ska byta parkettgov på. Det är platta på mark, följt av en limmad plastmatta och sedan ett parkettgolv. När vi köpte huset så var golvet väldigt svampigt på ett par ställen och vi har bestämt oss för att byta golvet mot nytt parkettgolv. Nu har vi tagit bort det gamla parkettgolvet och kollat med en linjal och det är väldigt ojämt på vissa ställen. Det jag frågar om är:
1. Finns det någonting man kan lägga mellan plastmattan och det nya parkettgolvet som gör det nya golvet både stumt och plant och därmed slippa ta bort plastmattan och slipa golvet? Jag ser mig det framför mig att golvet kommer att känna sig svampigt och knarra om man lägger någonting mellan golven?
2. Om vi ska slipa golvet, räcker det att vi tar bort plastmattan enbart på det/dom ställen som vi har en uppbuktning för att sedan slipa ner detta?
3. Jag förmodar att det inte går att spackla/ha på någon annan utfyllnad på plastmattan där vi har en hålighet? Vill så långt det är möjligt slippa ta bort plastmattan
4. Vi har kollat in antingen ett härdat golv från Bjelin eller ett plankgolv från NQD oak trendence (Bauhaus). Någon som har erfarenheter av något av dessa golv? Det är enstavs golvplank som vi har tänkt oss 😊
Mvh Jonas
1. Finns det någonting man kan lägga mellan plastmattan och det nya parkettgolvet som gör det nya golvet både stumt och plant och därmed slippa ta bort plastmattan och slipa golvet? Jag ser mig det framför mig att golvet kommer att känna sig svampigt och knarra om man lägger någonting mellan golven?
2. Om vi ska slipa golvet, räcker det att vi tar bort plastmattan enbart på det/dom ställen som vi har en uppbuktning för att sedan slipa ner detta?
3. Jag förmodar att det inte går att spackla/ha på någon annan utfyllnad på plastmattan där vi har en hålighet? Vill så långt det är möjligt slippa ta bort plastmattan
4. Vi har kollat in antingen ett härdat golv från Bjelin eller ett plankgolv från NQD oak trendence (Bauhaus). Någon som har erfarenheter av något av dessa golv? Det är enstavs golvplank som vi har tänkt oss 😊
Mvh Jonas
Fenomenet på video nr.1 känns mer som att golvet är lagt med för lite rörelsemån?
Vi har inte kollat om det är fukt under, men själva plastmattan ser väldigt bra ut, det är bara att det är ojämnt under. Det är ca 5-7mm mellan vägg och golv runt om så golvet ligger inte åt någonstans och det är en topp precis där videon visar.
Jag tolkar det som.att det går att flytspackla direkt på plastgolvet? 🤔😊
Jag tolkar det som.att det går att flytspackla direkt på plastgolvet? 🤔😊
Klicka här för att svara