Hej,

Jag håller på att renovera en lägenhet från 1945. Nu börjar det bli dags att lägga in nytt golv. Jag planerar att lägga in ett 14mm parkettgolv. Som ni ser på bilderna under ligger det ett trägolv i köket (som har varit avdelat med en vägg) och i hallen är det ett betonggolv med flytspackel (svart tunn och hård yta) och matta över. Målet är att få ett golv över hela ytan, med en skarv i mellan hall och kök, utan knarr!

Trägolvet som ligger där idag har rest sig i kanterna. Jag tänker att man skruvar fast plankorna i bjälklaget under med golvskruv och slipar ner topparna. Sedan spacklar ut ojämnheten mellan hall och kök. Det jag är mest orolig över är nivåskillnaden i köksgolvet där det har varit en vägg innan.

Enligt tillverkarens anvisningar ska det vara 15mm mellan väggen och golvet. Ska man följa detta även nu på sensommar/höst även om det är som fuktigast nu? Vill gärna slippa att använda kvartstav, men det kanske inte är så mycket att välja på?

Är tacksam för all hjälp, idéer och tips & trix!

IMAG0134_BURST002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0136_BURST002.jpg
Skapa konto

IMAG0139_BURST002.jpg
Skapa konto

//Nanet

Det kanske kan vara värt att slita upp plankorna och i stället lägga golvspånskivor för att få ett jämnt underlag? Limmas med vinterlim och skruvas i reglarna under.

Edvuld skrev:
Det kanske kan vara värt att slita upp plankorna och i stället lägga golvspånskivor för att få ett jämnt underlag? Limmas med vinterlim och skruvas i reglarna under.
Nog bästa förslaget även om jag inte gillar det.
Det finns det någon som har gjort i mitt hus. Slängt ut ett 100 år gammalt brädgolv ...:thumbdown:

Jag tog en elhyvel och bandslip för att få ner alla toppar. Sedan fyllde jag i de värsta dalarna med lumpapp. Drog även fast golvet med golvskruv och det blev rätt bra, knarrar lite på något ställe. Betydligt bättre än innan!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.